Menurut laporan daripada rakan media negara jiran, Autonetmagz, pihak PT Nissan Motor Indonesia akan meneruskan komitmen menyediakan perkhidmatan selepas jualan dan alat ganti bagi pelanggan-pelanggan Datsun sedia ada.
Memandangkan Datsun merupakan sebahagian daripada Nissan, jadi tidak ada sebarang masalah untuk para pelanggan mereka melakukan servis berkala di pusat servis Nissan, malah Nissan turut memberikan jaminan ketersediaan alat ganti sehingga 10 tahun selepas tarikh model dihentikan produksi.
Jika dilihat, pengenalan semula Datsun adalah untuk 'mengacau' pasaran Low Cost Green Car (LCGC) yang selama ini meriah dikuasai oleh model-model bajet Toyota dan juga Daihatsu.
Namun, entah apa silapnya, percaturan Nissan menerusi jenama Datsun langsung tidak menjadi, malah mereka juga sekadar meraih perkongsian pasaran serendah 1 peratus!
Apatah lagi nasib buruk yang menimpa Nissan pada ketika ini turut memaksa jenama Jepun tersebut terpaksa menguburkan sekali lagi jenama Datsun demi memulihkan semula keadaan kewangan syarikat.
Sumber: Autonetmagz