Ini kerana, kereta berprestasi tinggi dan dihasilkan khusus untuk peminat masih lagi merupakan sebahagian daripada perancangan Nissan, dan teknologi bateri terbaharu jenis pejal (solid-state) merupakan kunci bagi menjadikan ia satu kenyataan, terutama di Eropah.
Berbanding teknologi sedia ada, bateri jenis pejal ini menawarkan tempoh pengecasan yang lebih cepat, dengan kadar ketumpatan tenaga yang lebih tinggi untuk saiz bateri yang sama, selain mengurangkan risiko kebakaran yang kerap dikaitkan dengan kenderaan elektrik.
Dalam temubual bersama Autocar, ketua unit perancangan Nissan François Bailly berkata, "saya amat gemar untuk memiliki sebuah kereta sports EV, namun kami harus mengaturnya terlebih dahulu."
"Kami sebelum ini mengumumkan 23 buah model berelektrik baharu, di mana 15 daripadanya merupakan model EV, dan kami telah mendedahkan lima buah model setakat ini. Soalan penting, apakah yang akan berlaku pada fasa berikutnya?"
Dua buah model daripada 15 EV yang dimaksudkan itu merupakan model pengganti bagi Nissan LEAF, serta Nissan Micra, dan ruang yang sedia ada mungkin sekali akan diberikan kepada penghasilkan kereta sports berkuasa elektrik.
Malah, Bailly turut mengesahkan terdapat perbincangan dalaman yang wujud tentang potensi penghasilan Nissan GT-R berkuasa elektrik.
"Pada akhirnya, ia akan tetap menjadi keutamaan, dan ya kami sedang melihat kepada kemungkinan tersebut. Kita semua peminat kereta, bukan?"
Nissan turut memberikan bayangan bilakah kereta sports dengan teknologi bateri solid-state tersebut bakal muncul.
Menurut Nissan, kilang perintis dijangka akan siap menjelang tahun 2024, sementara teknologi bateri solid-state yang dimaksudkan itu dijangka sedia pada tahun 2026, dan kereta produksi pertama mungkin sekali akan menjalar di jalan raya pada tahun 2028.
Sumber: Autocar