Malah, menjelang tahun 2030 kadar pelepasan emisi CO2 sepatutnya dikurangkan sebanyak 55 peratus untuk kereta baharu dan 50 peratus untuk van baharu.
Bermula tahun 2035, kesemua kenderaan baharu yang dijual di Kesatuan Eropah seharusnya mempunyai trenkuasa sifar emisi, dan ini bermakna kenderaan berenjin pembakaran dalaman termasuk hibrid dan plug-in hybrid tidak lagi dibenarkan untuk dijual.
Pengeluar berskala kecil seperti Ferrari dan Lamborghini akan dikecualikan daripada peraturan pengurangan emisi sementara, namun mereka masih lagi perlu mematuhi sasaran sifar emisi menjelang akhir 2035.
Menjelang tahun 2030, Eropah membuat keputusan untuk menamatkan program insentif untuk kenderaan emisi rendah dan sifar emisi.
Beberapa hari yang lalu, lima negara EU iaitu Bulgaria, Itali, Portugis, Romania dan Slovakia dilapor membuat permohonan alternatif untuk melanjutkan larangan penjualan kenderaan ICE ke tahun 2040 sebelum negara-negara tersebut mencapai persetujuan untuk mengikut perancangan asal.
Sumber: Automotive News