Hal ini menyebabkan pengguna terikat dengan terma waranti yang lebih panjang, selain tidak mempunyai pilihan untuk mendapatkan khidmat pembaikan kereta daripada bengkel persendirian dan bengkel panel kelolaan Persatuan Insurans Am Malaysia (PARS).
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, berkata selain isu berkenaan, MyCC turut mengenal pasti terdapat perjanjian eksklusif di antara pengeluar kereta dan syarikat insurans, yang menyebabkan pasaran pembaikan kenderaan akibat kemalangan adalah terhad kepada bengkel francais dan pengedar yang sah.
"Ia adalah penting bagi mengelakkan dominasi pengeluar kenderaan secara berterusan yang akan menjejaskan kepentingan pengguna dalam jangka masa panjang.
"Pada masa sama, ia menafikan hak pemain industri lain," katanya dalam sidang media selepas melancarkan laporan kajian semula pasaran ketujuh oleh MyCC, di Kuala Lumpur, semalam.
Yang turut hadir, Pengerusi MyCC, Datuk Seri Mohd Hishamudin Md Yunus, Ketua Pegawai Eksekutif MyCC, Iskandar Ismail dan Ahli Suruhanjaya MyCC, Datuk Ir Mohd Jamal Sulaiman.