Dalam satu kenyataan terbaharu, MYAirline menjelaskan pencapaian tersebut merupakan bukti kerja keras dan dedikasi pasukan kejuruteraan dalam memastikan keselamatan dan keselesaan penumpang, di samping mengukuhkan komitmen terhadap aspek keselamatan.
“Rekod menunjukkan bahawa kumpulan tujuh pesawat kami menjalani 959 pusat pemeriksaan penyelenggaraan setiap hari.
"Malah sebelum berlepas dari Terminal 2 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (klia2) setiap pagi, sesebuah pesawat mesti melepasi 117 pusat pemeriksaan daripada senarai semak penyelenggaraan prapenerbangan yang diluluskan.
Terdapat juga senarai semak penyelenggaraan berkala yang meliputi 149 item terperinci pada pesawat, katanya.
“Bahagian Kejuruteraan MYAirline, yang dinamakan Organisasi Penyelenggaraan Kelayakan Udara Berterusan tertakluk kepada aktiviti pematuhan dan pengawasan yang ketat oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM), menjadikannya selamat untuk penumpang,” katanya.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif MYAirline Rayner Teo berkata syarikat penerbangan itu telah menunjukkan struktur sokongan yang kukuh untuk membina pertumbuhan dengan melepasi empat audit oleh pengawal selia industri dan menjalankan lebih daripada empat puluh pembekal sejak Disember.
Mengenai faktor muatan semasa, beliau berkata syarikat penerbangan itu telah merekodkan faktor muatan purata rangkaian sebanyak 92 peratus, hasil daripada permintaan dan sokongan yang kukuh.
“Setakat hari ini, kami telah melepasi penumpang ke-800,000 dan kami akan mencapai satu juta penumpang tidak lama lagi.
“Oleh itu, kami komited untuk mengekalkan standard tertinggi keselamatan dan kebolehpercayaan untuk semua penumpang kami, dan mencapai kejayaan kejuruteraan ini mencerminkan komitmen itu,” katanya.
Sumber: Bernama