- Pembinaan bermula dalam tahun 2012 oleh Keppel Singmarine dari Singapura.
- Ia menggunakan rekabentuk bahaaru yang dihasilkan sendiri oleh Marine Technology Development, anak syarikat Keppel Singmarine.
- MV Mega Bakti juga adalah projek kapal penyokong operasi selam pertama syarikat tersebut.
- Selepas siap, MV Mega Bakti diserahkan kepada TLDM dalam tahun 2013, tepat mengikut jadual dan juga bajet asal.
- MV Mega Bakti beroperasi dari pengkalannya di Teluk Sepanggar, Sabah.
- Beratnya ialah 1,960 tan, sepanjang 80 m dan kelajuan maksimum ialah 15.0 knots (27.8 kmsj)
- Kapal penyelamat ini mempunyai 54 orang kru.
- Kapal ini mempunyai dua fungsi utama:
- Operasi SMER-I (Submarine Escape and Rescue-Intervention)
- Operasi latihan penyelam, pencarian dan menyelamat (SAR) dan mendapatkan semula torpedo (recovery)
- MV Mega Bakti dilengkapi dengan
- Dua kebuk Decompression dengan Double-Lock dengan had enam orang pesakit untuk setiap kebuk
- Sistem GPS dengan buoy pintar (GIB) yang boleh mengesan kedudukan kapal selam sedalam 1,000 meter
- Dua bot laju untuk operasi menyelamat
- Kenderaan menyelam kawalan kabel (ROV) yang mampu memasang sistem pengudaraan dan penyahtekanan (DSVSD) pada kapal selam yang rosak di kedalamaan maksimum 400 meter
- ROV mempunyai kemampuan untuk membersihkan halangan-halangan pada pintu kecemasan pada kapal selam
- ROV itu juga boleh mengambil gambar dan video kapal selam yang rosak
- ROV juga digunakan untuk menghantar pod kecemasan bantuan (ELSS) yang boleh diisi dengan ubat-ubatan, makanan dan lain-lain bekalan (ada 12 pod ELSS yang mampu menahan tekanan sehingga 65 bar atau 663 meter
- Sistem telefon mudahalih untuk tujuan komunikasi antara MV Mega Bakti dan kapal selam