Motosikal baharu atas 150cc wajib ada ABS mulai 2025

oleh Firdaus Razani|
Mulai 1 Januari 2025, semua motosikal baharu berkapasiti enjin 150cc dan ke atas perlu dilengkapi dengan ciri keselamatan sistem brek anti kunci (ABS) kata Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros).
MG5 MREC Banner Campaign October 2024 - 01
MG5 MREC Banner Campaign October 2024 - 02

Keperluan mandatori itu susulan kajian dua tahun oleh Kementerian Pengangkutan untuk menangani peningkatan jumlah kematian berkaitan motosikal.

“Sistem ABS boleh membantu mengurangkan kemalangan dan kematian membabitkan penunggang motosikal sebanyak 30%. Ia membantu mengelak terbabas supaya penunggang tidak kehilangan kawalan motosikal,” kata pengerusi Miros Dr Wong Shaw Voon ketika dihubungi.

Ditanya sama ada ABS boleh dipasang pada motosikal lama yang dibeli sebelum 1 Jan tahun depan, beliau berkata ia bergantung kepada model itu.

“Tidak semua motosikal lama boleh dipasang dengan ABS.

"Ia bergantung kepada sama ada pengeluar telah mereka bentuk motosikal mereka untuk membolehkan ABS disepadukan ke dalam mesin sebagai pilihan."

Wong memaklumkan kepada pemilik motosikal lama supaya tidak memasang ABS jika ia tidak dapat dilaksanakan.

Sistem brek ABS mengelak roda kenderaan daripada terkunci apabila brek digunakan sepenuhnya.

Sistem ini menggunakan penderia pada kedua-dua roda untuk menentukan kelajuan roda dengan tepat dengan menghalang roda daripada mengunci 10 kali setiap saat.

Ini meningkatkan kestabilan motosikal sambil membenarkan penunggang mengawal mesin dengan lebih baik untuk mengelakkannya daripada tergelincir.

Pada masa ini, ABS kebanyakannya ditemui pada motosikal berkuasa tinggi antara 400cc dan ke atas, walaupun sesetengah motosikal antara 160cc dan 200cc turut dilengkapi dengan sistem brek itu.

Berdasarkan angka Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), dianggarkan satu kematian berlaku setiap dua jam akibat kemalangan motosikal di Malaysia.

Pada 2022, 6,080 orang terbunuh dalam kemalangan jalan raya di seluruh negara. Tahun lepas, ia meningkat kepada 6,443 terbunuh. Daripada jumlah itu, kira-kira 4,000 membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal berumur antara 16 hingga 35 tahun.

Psikologi Trafik dan Keselamatan Jalan Raya Malaysia Prof Dr Rozmi Ismail mengaitkan peningkatan kemalangan jalan raya yang melibatkan penunggang motosikal dengan peningkatan drastik penunggang penghantaran sejak 2020.

“Kebanyakan daripada mereka baru sahaja meninggalkan sekolah, dan cara terpantas untuk mendapatkan wang dalam tempoh ini ialah menjadi penunggang penghantaran.

"Memandangkan muda, mereka cenderung untuk memecut dan melanggar peraturan jalan raya kerana mereka mahu memperoleh pendapatan lebih dengan menyiapkan lebih banyak penghantaran dalam sehari," katanya.

Beliau mencadangkan agar penunggang hantaran, kebanyakannya golongan muda, diberi latihan keselamatan jalan raya tambahan. Tambahnya, modul latihan juga boleh merangkumi aspek mental dan emosi bagaimana menjadi penunggang motosikal yang lebih selamat.

“Insentif boleh diberikan kepada syarikat penghantaran yang mempunyai rekod keselamatan yang baik membabitkan penunggang mereka,” tambahnya.

Pengasas dan presiden Kelab Marsyal Keselamatan Jalan Raya K. Balasupramaniam berkata Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) perlu dihidupkan semula.

Daripada memberi tumpuan kepada kaca gelap pada kereta, nombor plat dan penukaran lesen motosikal, beliau berkata pihak berkuasa harus lebih menumpukan perhatian kepada program advokasi keselamatan jalan raya dan penguatkuasaan.

Beliau berkata antara 2008 dan 2011, advokasi dan penguatkuasaan terhadap penggunaan topi keledar yang diperakui dengan betul menyebabkan pengurangan kemalangan maut membabitkan penunggang motosikal.

“Kecederaan di kepala adalah punca utama kemalangan maut membabitkan penunggang motosikal dan pemboncengnya. Peningkatan dalam advokasi, sekatan jalan raya dan kehadiran polis membantu mengurangkan jumlah kemalangan maut,” katanya.

Pertubuhannya sebelum ini memberikan 25,000 topi keledar motosikal kepada pelajar yang membonceng ke sekolah.

Namun, terdapat pelajar sekolah yang menunggang pembonceng tanpa memakai topi keledar, tambahnya.

Peminat motosikal Prof Dr Sharifa Ezat Wan Puteh dari Universiti Kebangsaan Malaysia berkata ibu bapa perlu bertanggungjawab apabila anak-anak mereka menyertai perlumbaan haram.

“Ada juga penalti untuk bengkel yang menjual alat ganti motosikal haram atau melakukan pengubahsuaian motosikal secara haram,” katanya.

Selain advokasi keselamatan jalan raya, beliau berkata isu seperti jalan berlubang, kekurangan papan tanda amaran dan pencahayaan perlu ditangani segera.

 

SUMBER : TheStar