Kilang pemasangan bernilai $1.3 billion itu dijangka mampu memasang kira-kira 15,000 kereta setahun, selain menjadi lokasi produksi SUV pertama daripada Lotus.
Kenyataan ini dibuktikan lagi dengan penemuan sekurang-kurangnya 20 iklan kekosongan jawatan yang diterbitkan dalam laman web Geely bagi menggalas tugas di Lotus.
Ketika ini, Lotus hanya memproduksikan model seperti Evora dan Elise, dan berdasarkan jumlah jualan tahun lalu, Geely hanya berjaya menjual 1,630 unit Lotus di pasaran global.
Mengikut jejak langkah Porsche, Lotus mahu memfokuskan kepada pembangunan SUV mewah di mana ia menjadi permintaan hangat di pasaran China ketika ini.
Menurut laporan JD Power, walaupun mempunyai pegangan yang kecil, pasaran segmen SUV mewah di China meningkat daripada 4.07% (tahun 2014) kepada 5.01% pada tahun lalu.
Sebelum ini, Lotus dilaporkan bakal memperkenalkan dua buah model baharu, di mana salah satu daripadanya akan menggantikan kereta sedia ada.
Sebuah lagi model akan dikhususkan kepada kegunaan di dalam litar edisi terhad, dan penjualannya bakal diposisikan di atas model Evora.
Manakala SUV baharu daripada Lotus pula dijangka akan menggunakan platform CMA sedia ada daripada Volvo yang turut sama menghasilkan Volvo XC40, Lynk & Co 02 dan Geely FY11.