Enjin silinder tunggal sejukan cecair empat lejang yang mampu menjana 0.75 hp itu merupakan titik permulaan kepada evolusi enjin pembakaran dalaman moden yang kini menjadi nadi untuk setiap kenderaan beroda di atas muka bumi.
Setelah lebih daripada 100 tahun menjadi pelopor, Daimler akhirnya memutuskan untuk menamatkan pembangunan enjin pembakaran dalaman bagi memberikan laluan kepada kereta elektrik.
Syarikat pengeluar dari Jerman baru-baru ini memperkenalkan enjin generasi baharu empat silinder paling berkuasa di dunia dan berkemungkinan besar enjin M139 2.0 liter itu akan menjadi generasi enjin Mercedes yang terakhir.
Menurut majalah automotif Jerman Auto Motor und Sport, ketua unit pembangunan Daimler Markus Schaefer berkata, mereka kini tiada perancangan untuk membangunan enjin pembakaran dalaman generasi baharu dan memfokuskan kepada trenkuasa elektrik.
Namun, usah risau kerana laporan turut memetik kata-kata Schaefer yang menyebut mereka masih akan terus berusaha bagi menambah baik prestasi dan kecekapan enjin-enjin sedia ada.
Sebelum ini, Daimler telah membuat pengumuman untuk menawarkan versi elektrik untuk kesemua barisan model Mercedes-Benz dan Smart sedia ada pada tahun 2022.
Sumber: Auto Motor und Sport