Model crossover wagon ini seperti biasa, disasarkan kepada golongan pelanggan yang 'benci SUV', tapi masih mahukan sebuah kenderaan pacuan semua roda yang tinggi untuk kegunaan off-road ringan.

Dari segi kuasa, wagon tinggi ini dibekalkan dengan enjin enam silinder sebaris 3.0 liter turbo yang mampu menjana kuasa setinggi 375 hp @ 5,800-6,100 rpm, dan daya kilas 500 Nm yang dibantu dengan sistem hibrid ringan berkuasa 23 hp dan 205 Nm.
Pecutan 0-96 km/j adalah sepantas 4.6 saat sebelum mencapai kelajuan tertinggi 209 km/j.
Berbanding model biasa, wagon All-Terrain ini menampilkan kemasan yang sedikit berbeza, seperti contoh, jeriji hadapan dengan dua bar melintang kemasan Iridium Silver, bampar yang telah disemak semula, serta kehadiran plastik pelindung pada arka roda.

Secara standard, E-Class All-Terrain 2024 didatangkan dengan rim bersaiz 18 inci, dengan opsyen rim bersaiz 19 dan 20 inci disediakan, diikuti dengan pintu tailgate berkuasa elektrik.
Kelebihan yang ada pada model wagon ini ialah ruang kargo sebesar 614 liter yang boleh dibesarkan sehingga 1,829 liter apabila tempat duduk baris kedua dilipat.

Sistem gantungan E-Class All-Terrain 2024 ini datang standard dengan suspensi udara Airmatic dengan pelarasan redaman berterusan, memastikan jarak lega bumi yang konsisten tanpa mengira muatan.
Dalam mod Comfort, ketinggian wagon ini boleh direndahkan sebanyak 15.24 mm pada kelajuan melebihi 120 km/j.

Untuk ruang kabin, kelengkapan yang wujud adalah hampir sama dengan apa yang ditawarkan pada model sedan dan estate, termasuklah sistem infohibur MBUX Superscreen dan opsyen penambahan skrin untuk penumpang hadapan.
Khusus untuk model All-Terrain ialah mod pemanduan off-road yang boleh memaparkan maklumat terperinci termasuklah kompas, koordinat latitud dan longitud, sudut kenderaan, tekanan tayar dan fungsi hud lutsinar sebagai sebahagian daripada sistem kamera keliling 360 darjah.