Elemen yang serba ringkas turut membawakan beberapa rekaan inspirasi daripada kereta konsep Vision Coupe, bermula daripada bahagian gril hadapan diikuti oleh rekaan lampu utama yang lebih tajam.
Daripada hadapan, garisan dinamik itu diteruskan ke bahagian belakang sebelum diakhiri dengan lampu belakang yang lebih nipis, penggunaan trunk spoiler dan juga sistem ekzos berkembar.
Merupakan kereta pertama yang menggunapakai platform Skyactiv-Vehicle Architecture, platform baharu ini memberikan ruang kabin yang lebih luas, terima kasih kepada penggunaan sistem suspensi torsion beam di bahagian belakang yang lebih ringkas berbanding penggunaan sistem multi-link pada model terdahulu.
Di bawah hud enjin, Mazda memberikan beberapa pilihan sesaran enjin, bermula daripada enjin petrol 1.5, 2.0, dan 2.5 liter serta enjin diesel 1.8 liter.
Enjin Skyactiv-X yang disebut sebelum ini pula bakal digandingkan dengan sistem M Hybrid yang mampu memberikan jarak operasi yang lebih jauh, serta lebih mesra alam.
Dari segi keselamatan, Mazda3 menawarkan beberapa ciri bantuan pemanduan seperti amaran lintasan trafik hadapan, sistem bantuan trafik yang membolehkan kereta berjalan dan membrek secara automatik ketika kesesakan trafik.
Manakala sistem Driver Monitoring pula menggunakan bantuan input daripada kamera infra merah bagi menentukan sama ada pemandu benar-benar segar ataupun terganggu, seterusnya memberikan isyarat untuk menyedarkan mereka.