Dalam satu siaran media, Mazda North American Operations (MNAO) kini menawarkan bantuan kepada para petugas baris hadapan dalam bentuk sokongan servis asas dan juga pembersihan secara percuma.
Ia bukan sahaja tertakluk kepada para pemilik Mazda, malah program tanggungjawab sosial Essential Car Care Program ini juga terbuka kepada mana-mana pemilik kereta jenama-jenama lain sehingga 4 Mei ini.
Menurut Presiden MNAO, Jeff Guyton berkata, "menyokong komuniti di mana kami tinggal dan bekerja merupakan sebahagian daripada sejarah 100 tahun Mazda, dan kami amat berbesar hati untuk menyumbang kembali kepada mereka yang berdedikasi menyelamatkan nyawa ketika pandemik ini.
Mazda membuka peluang ini kepada mana-mana petugas baris hadapan di Amerika Syarikat, termasuklah mereka yang bekerja di hospital, makmal, bank darah, fasiliti rawatan rapi dan banyak lagi.
Antara program yang ditawarkan termasuklah proses pembersihan luar dan dalaman kereta, termasuklah kawasan yang berisiko tinggi akibat sentuhan yang kerap.
Manakala program penukaran minyak hitam pula dihadkan kepada kenderaan-kenderaan tertentu sahaja, tidak termasuk kereta klasik dan eksotik.
Menurut Mazda, mereka melaburkan kira-kira $5 juta untuk program Essential Car Care ini.