Berbanding enjin rotary lazim yang sedia kompak dan akan menghasilkan bunyi buzzing ikonik pada kereta sports Mazda, enjin rotary range-extender ini sebenarnya mampu beroperasi dengan senyap ketika digunakan untuk mengecas kembali pek bateri pada kenderaan elektrik dan hibrid, dengan saiz seumpama kotak kasut.
Walaupun perincian masih tidak didedahkan sepenuhnya, Mazda dapat mengesahkan enjin rotary serba baharu ini berupaya menghasilkan kuasa yang tinggi selain mampu dimuatkan ke dalam sistem pacuan kuasa EV.
imej pendaftaran paten enjin rotary sebagai unit range-extender
Tambah menarik apabila Mazda memberikan kebolehan kepada enjin Wankel ini untuk beroperasi menggunakan gas petroleum cecair (LPG) untuk kegunaan di dalam situasi kecemasan.
Mengikut perancangan Mazda, mereka kini di dalam usaha untuk membangunkan dua buah model EV, dan salah satu daripadanya bakal digandingkan dengan tenaga enjin rotary yang bertindak sebagai unit range-extender menjelang tahun 2020.
Selain daripada unit range-extender, Mazda juga kini menambah baik unit enjin pembakaran dalaman mereka menerusi generasi baharu Skyactiv-X yang bakal mengaplikasikan manfaat daripada pembakaran bahan api termampat.