Pelan elektrifikasi itu walaubagaimanapun turut merangkumi model kereta sports kecil yang dihasilkan oleh pengeluar itu, iaitu Mazda MX-5 Miata di mana ia bakal tiba dalam bentuk hibrid atau EV sepenuh masa dalam tempoh sembilan tahun lagi.
Menurut laporan daripada Kuruma News, pegawai eksekutif kanan Ichiro Hirose menegaskan Mazda mahu meyakinkan semua orang pelan elektrifikasi itu bakal menghargai DNA Miata sebagai sebuah kereta sports yang serba ringan.
Manakala bagi pelanggan yang masih lagi berminat terhadap enjin konvensional, pegawai eksekutif pengurusan Takeji Kojima menjelaskan, "kami akan menawarkan enjin pembakaran dalaman yang mampu menggunakan bahan api bio (sintetik), seperti eFuel."
Selain daripada Porsche, Mazda juga dilihat turut komited dalam membangunkan bahan api sintetik yang kurang pencemaran dan lebih bersih berbanding bahan api tradisional, menjadikannya satu alternatif kepada EV tanpa memerlukan modifikasi yang major.
Selain daripada itu, Kuruma News turut menjangkakan model Miata ND sedia ada bakal berakhir pada tahun 2025 sebelum digantikan dengan Miata NE hibrid atau eFuel.
Sumber: Kuruma News