Mazda melakukan perkara yang sama untuk MX-5 Miata RF di Jepun, oleh kerana perisian kawalan enjin yang berbeza semasa ujian daripada yang dipasang pada kereta pengeluaran yang dijual kepada pelanggan.
Mazda mengakui ia menggunakan perisian kawalan enjin berbeza yang mempunyai fungsi pelarasan pemasaan pencucuhan sebahagiannya dinyahaktifkan semasa proses pensijilan.
Mulai Jun 2018, ia mengeluarkan 10,930 unit kereta dengan masalah ini, yang kebanyakannya dihantar kepada pelanggan.
Sejak jualan bermula pada Julai 2018, model Mazda MX-5 hard top Convertible dengan isu ini telah dihantar kepada 10,760 pembeli dari Jepun.
Kereta yang terjejas adalah daripada jenis model 5BA-NDERC dan 5BA-NDERE, dengan nombor casis masing-masing daripada 300001 dan 100001.
Mazda berkata ia telah menghentikan penghantaran kepada pembeli pada 30 Mei dan memohon maaf atas kelewatan yang dihadapi oleh pemilik masa depan.
Mazda kini sibuk menulis semula perisian kawalan enjin yang digunakan dalam ujian supaya sepadan dengan yang terdapat pada kereta yang dihantar kepada pelanggan.
Penyelewengan ini ditemui berikutan permintaan yang dibuat pada akhir Januari oleh Kementerian Tanah, Infrastruktur, Pengangkutan dan Pelancongan.
Ia susulan skandal tahun lepas di Toyota/Daihatsu mengenai ujian kemalangan yang tidak mencapai standard.
Bacaan penuh di Motor1