Teknologi nyahaktif silinder bukan sesuatu yang baharu untuk pengeluar dan sebagai Mazda, ia tetap mahu lihat kembali pada teknologi tersebut.
Enjin Skyactiv-G petrol berkuasa 165ps kini mempunyai penurunan CO2 sebanyak 8g/km berdasarkan kitaran WLTP.
Sistem itu hanya mengaktifkan dua silinder dalam kelajuan rendah dan selain kadar CO2, Mazda tidak mendedahkan penggunaan minyak terbaru untuk kami kongsikan.
Pada bahagian dalaman, model 2020 menerima perubahan kecil iaitu skrin arahan yang kini dengan paparan penuh untuk untuk visual lebih besar dan jelas. Turut diperbaharui ialah penebat bunyi untuk keselesaan dalaman.
Satu keistimewaan kenderaan Mazda ialah pada pengendalian. Perubahan dibuat pada talaan suspensi sebelum ini lagi (model 2019) dengan memperhalusi dinamika pemanduan dari segi keseimbangan pengendalian dan tahap keselesaan.
Di antara perubahan ialah saiz palang anti oleng depan ditebalkan, palang anti oleng belakang lebih kecil, sesendal (bushing) penstabil depan baharu, top mount damper belakang dengan bahan urethane baharu dan struktur injap mendapan (damping valve) yang diubahsuai.
Model 2019 juga diperkenalkan dengan GVC Plus yang memberi lebih keyakinan kepada pemandu semasa melalui jalan berliku.
Dilancarkan pada 2012, sebanyak 60,000 unit CX-5 dijual UK dengan jualan generasi kedua telah melepasi 25,000 unit.
Ada 14 varian CX-5 ditawarkan di sana dengan harga permulaan dari £27,030 (RM144,485) hingga £39,085 (RM208,924).
Penulis: Muhammad Md Tajudin