Reuters turut melaporkan bahawa sekiranya tidak ada suntikan dana, Khazanah akan memindahkan operasi MAS kepada sebuah lagi syarikat operator penerbangan negara untuk memastikan perhubungan udara Malaysia kekal.
Nama syarikat operator penerbangan itu tidak dinyatakan tetapi Malaysia hanya mempunyai dua permit operator penerbangan utama - MAS dan AirAsia.
MAG pula mengakui bahawa ia sudah menghubungi dengan syarikat-syarikat pajakan, pemiutang dan pembekal-pembekal utama berkaitan pelan penstrukturan semula syarikat penerbangan rasmi Malaysia itu.
MAG memerlukan dana tunai sebanyak US$84 juta sebulan tetapi hanya mempunyai kecairan kewangan sebanyak US$88 juta pada 31 Ogos lalu dan tambahan US$139 juta dari Khazanah.
Respon Khazanah kepada Reuters pula menunjukan bahawa syarikat itu kekal menyokong segala usaha penstrukturan MAS dalam mencari jalan untuk syarikat penerbangan negara itu mampu beroperasi sendiri selepas COVID-19.
Jika usaha itu tidak berjaya, Khazanah akan mengkaji semula pilihan-pilihan yang ada untuk memastikan perhubungan udara Malaysia kekal.
MAS bukan sahaja syarikat penerbangan milik kerajaan yang sedang "sakit tenat". Kerajaan Thailand dan Singapura juga sudah menghabiskan jutaan ringgit untuk membantu Thai Airwars dan Singapore Airlines.
*Laporan asal dari Reuters