"Kami menjangkakan 20 hingga 30 peratus daripada kenderaan kami akan menjadi elektrik dalam tempoh tiga hingga empat tahun akan datang," kata Shah dalam temu bual baru-baru ini.
Syarikat kumpulan Mahindra & Mahindra telah mengumumkan bahawa ia akan melabur 270 bilion rupee dalam perniagaan autonya sepanjang tiga tahun berakhir fiskal 2026.
Lebih daripada 120 bilion rupee untuk EV akan menjadi sebahagian daripada perbelanjaan ini.
Mahindra akan memperkasakan SUV utamanya, menurut Shah, yang mengetuai salah satu konglomerat terbesar negara, dengan perniagaan merangkumi kereta, peralatan ladang, teknologi maklumat dan kewangan.
SUV menyumbang 99 peratus daripada jualan kenderaan penumpang Mahindra tahun fiskal lepas.
"Kami berasa sangat yakin bahawa ia akan membantu kami menerajui pasaran," katanya.
Ini memerlukan mengambil alih peneraju pasaran semasa Tata Motors, yang memegang 71 peratus bahagian pasaran EV India yang masih kecil tahun lepas, menurut GlobalData.
Mahindra menduduki tempat ketiga, dengan enam peratus.
EV membentuk hanya dua peratus daripada pasaran kenderaan penumpang India, dan jualan Mahindra daripadanya merosot pada ratusan sebulan.
Tetapi "kami fikir terdapat potensi yang cukup baik kerana hari ini produk itu belum lagi berada di pasaran," kata Shah, yang juga berkhidmat sebagai pengarah urusan Mahindra & Mahindra.
Kerajaan India menggunakan subsidi kewangan dan langkah lain untuk meluaskan akses kepada EV, yang dilihatnya sebagai ubat untuk pencemaran udara dan defisit perdagangan yang semakin melebar akibat pergantungan kepada petroleum yang diimport.
Kerajaan menyasarkan untuk menjadikan EV membentuk 30 peratus daripada jualan kereta persendirian menjelang 2030 -- sasaran Shah yang dipanggil "mungkin."
Mahindra menjual kira-kira 460,000 kenderaan penumpang di India pada fiskal 2023, untuk 11% bahagian pasaran.
Ini meletakkan syarikat itu di tempat keempat, di belakang Maruti Suzuki, Hyundai Motor dan saingan India Tata Motors.
Jualan kenderaan penumpang India meningkat lapan peratus pada fiskal 2023, menurut Society of Indian Automobile Manufacturers.
Tetapi jualan Mahindra melonjak hampir 30 peratus dengan pertumbuhan kelas pertengahan telah memacu jualan SUV.
India mengatasi Jepun sebagai pasaran ketiga terbesar di dunia untuk kenderaan baharu pada 2022.
Kelebihan terbesar Mahindra ialah keupayaan penyelidikan dan pembangunannya, kata Shah.
Kumpulan itu mempunyai kira-kira 4,000 jurutera di Lembah Penyelidikan Mahindra, hab pembangunan untuk kereta dan traktor, kata CEO itu.
Pasaran EV India diterajui oleh Tata Motors dan Maruti Suzuki dilaporan sedang merancang untuk melancarkan EVnya sendiri.
Mahindra & Mahindra sedang bekerjasama dengan Volkswagen untuk mendapatkan kelebihan dalam apa yang dijangkakan sebagai pasaran yang kompetitif.
Mahindra & Mahindra dan pembuat kereta Jerman menandatangani perjanjian mengenai perniagaan EV pada 2022.
Februari ini, Mahindra berkata ia akan menggunakan komponen dan bateri daripada platform MEB Volkswagen.
Baca penuh di NikkeiAsia