Menerusi divisyen ini, Lotus turut bertindak sebagai penasihat kejuruteraan bagi model-model edisi terhad dan binaan khas, seperti contoh Proton Satria GTI 1998, serta Satria Neo R3 Lotus Racing.
Menurut laporan daripada Autoblog, ketua firma kejuruteraan Lotus Matt Windle berkata, "masih terdapat ruang, namun kami perlu fokus kepada pelbagai perkara yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.
Jika benar, kehadiran semula program khusus ini bakal memberikan saingan kepada program yang ditawarkan oleh Bentley dan juga Aston Martin, namun dengan julat harga yang lebih rendah.
"Lotus Engineering (bahagian perundingan perniagaan) juga kini bergerak kuat, dan kami telah mengusulkan program-program khas ini kepada syarikat-syarikat lain.
Namun, tiada sebarang pengesahan yang dapat diberikan buat masa ini walaupun terdapat banyak perbincangan yang telah dijalankan.
Lama sebelum Lotus mencurahkan hasil kerja ke atas model Proton, Lotus Engineering telah membantu DeLorean menerusi model DMC-12, Opel Omega serta emblem "Handling by Lotus" yang terdapat pada model Isuzu.