Menurut laporan media kewangan China, Jiemian, syarikat itu merancang untuk memberikan bonus tahunan antara empat bulan hingga lapan bulan gaji kepada hampir 20,000 pekerja mereka.
Pengasas bersama dan CEO, Li Xiang berkata di laman web microblogging Weibo bahawa syarikat itu akan memberi ganjaran kepada pekerja yang bekerja keras dengan bonus yang jauh lebih tinggi daripada tahun lepas.
Beliau berkata, pada 2022, pekerja mendapat bonus yang sedikit berikutan syarikat gagal mencapai sasaran jualan tahunan pada tahun itu.
Namun begitu, “Bonus besar akan diagihkan tahun ini kerana matlamat jualan pada 2023 telah melepasi." katanya.
“Li Auto akan terus berpegang kepada sistem gaji berasaskan prestasi untuk menggalakkan pekerja meningkatkan prestasi mereka,”tambahnya.
Pada 2023, Li Auto berjaya menghantar sebanyak 376,030 unit EV di pasaran China sahaja dan ia melonjaka sebanyak 182 peratus dari tahun ke tahun.
Dengan jumlah tersebut, syarikat itu hanya mengekori belakang jenama Tesla dalam segmen EV di China, selepas Tesla menyerahkan lebih 600,000 kenderaan tahun lepas, meningkat 37 peratus daripada 2022.
Untuk tahun 2024, Li Auto menyasarkan untuk menghantar sebanyak 800,000 unit kenderaan kepada pelanggan, lebih 167 peratus daripada tahun 2023.
Menurut Persatuan Kereta Penumpang China, tahun lalu, pembuat EV menghantar sebanyak 8.9 juta unit kepada pembeli di China, meningkat sebanyak 37 peratus dari tahun sebelumnya.
Walaubagaimanapun, pertumbuhan jualan EV di China dikatakan boleh perlahan sehingga kepada 20 peratus tahun ini, menurut ramalan Fitch Ratings pada November.
SUMBER : SouthChinaMorningPost