Tindakan itu dibuat selepas sebuah EV meletup di garaj tempat letak kereta di kompleks pangsapuri pada bulan Ogos, menyebabkan ratusan penduduk berpindah.
Perbincangan meluas antara kerajaan dan industri automobil diadakan selepas kejadian itu.
Ia juga berlaku selepas kebakaran di loji bateri litium pada Jun yang menyebabkan 23 pekerja terkorban.
"Kami akan melaksanakan dua atau tiga lapisan langkah keselamatan untuk mencegah kebakaran supaya orang ramai boleh berasa selamat," kata Bang Ki-sun, menteri Pejabat Penyelarasan Dasar Kerajaan, pada sidang akhbar Jumaat.
Kebakaran Ogos dipercayai bermula dalam bateri Mercedes-Benz EV, walaupun keputusan akhir siasatan masih belum selesai.
Kerajaan akan memerlukan kedua-dua pengeluar EV domestik dan asing untuk mendedahkan pembekal bateri dan bahan yang digunakan.
Ia juga akan mula memperakui keselamatan bateri di bawah sistem baharu yang berkuat kuasa pada bulan Oktober.
Kerajaan juga menyeru pembuat EV untuk memasang ciri dalam semua kenderaan yang akan memantau keadaan bateri dan mengesan sebarang masalah.
Usaha akan dilakukan untuk memupuk teknologi untuk bateri keadaan pepejal, yang tidak mengandungi elektrolit cecair mudah terbakar seperti yang terdapat dalam sel litium-ion.
Memandangkan pengecasan berlebihan boleh menyebabkan bateri menjadi terlalu panas dan terbakar, kerajaan juga menyasarkan untuk memasang lebih banyak pengecas dengan pengawal digital, menetapkan sasaran 91,000 unit pada 2025 daripada 20,000 unit pada 2024.
Langkah-langkah itu juga akan meningkatkan usaha memadam kebakaran di garaj tempat letak kereta, menambah penyiram, penggera kebakaran, penutup kereta kalis api dan tangki air mudah alih.
Kerajaan juga merancang untuk memanfaatkan teknologi ketenteraan untuk membangunkan trak bomba kompak tanpa pemandu tahun ini.
Korea Selatan, yang menempatkan beberapa pembuat EV dan bateri terkemuka dunia seperti Hyundai Motor dan LG Energy Solution, telah memperkukuh rantaian bekalan dan latihan sumber manusia untuk industri yang dianggapnya sebagai pemacu utama pertumbuhan.
SUMBER : NikkeiAsia