Manakan tidak, projek untuk menghasilkan sebuah kereta elektrik bukanlah satu perkara yang boleh dibuat main, ia memerlukan pelaburan yang cukup besar.
Divisyen Dyson Automotive itu sendiri terdiri daripada 500 orang pekerja dengan jumlah komitmen pelaburan mencecah £2.5 billion (RM11.83 billion).
Hanya pada bulan Oktober tahun lalu, Dyson mengejutkan dunia dengan berita pemberhentian serta-merta projek EV tersebut kerana pengasasnya Sir James Dyson tidak nampak masa depan yang cerah.
Dalam satu temubual yang dijalankan oleh The Sunday Times, James Dyson mengesahkan bahawa EV pertama dengan kod nama N526 yang dibangunkan itu menyebabkan kerugian bernilai £2.5 juta (RM2.3 billion).
N526 merupakan sebuah SUV berkuasa elektrik yang memiliki jarak operasi sejauh 966 kilometer, dan motor elektrik berkuasa 536 hp dan 649 Nm daya kilas yang membenarkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.8 saat sahaja.
Dyson memberitahu The Sunday Times, "projek ini merupakan satu kegagalan dan kekecewaan yang besar pernah kami hadapi. Hidup ini tidaklah semudah yang diperkatakan.
Beliau menambah, "saya perlu mendatangkan keuntungan pada setiap unit yang dibina, atau ia bakal merosakkan syarikat secara keseluruhan. Pada akhirnya, ia menjadi terlalu berisiko.
"Apabila syarikat lain mula menghasilkan kenderaan elektrik dalam keadaan kerugian, ia menjadi satu langkah yang terlalu berisiko buat kami.
Sumber: The Sunday Times