Bahagian sisi pula bersegi dengan pillar C ala EV5 selain rekaan roda yang unik.
Bahagian belakang meneruskan rekaan bersegi dengan bentuk lampu mirip EV9 berbanding EV5.
Walaupun berkongsi gaya, ketiga-tiga model dibezakan dengan identiti tersendiri ibarat adik-beradik yang mempunyai tingkah laku masing-masing.
Pelanggan yang mahu EV3 gaya sporty boleh dapatkan varian GT-Line dengan bampar depan dan belakang lebih garang. Rona hitam juga lebih jelas kelihatan pada varian ini.
Berkotak dan bersegi tidak bermakna lemah dari segi rintangan angin dan EV3 mempunyai kadar pekali seretan Cd 0.263.
Rintangan angin satu perkara penting untuk EV kerana boleh mempengaruhi jarak pemanduan.
Jika bahagian luar sarat dengan lekukan dan segi, bahagian dalam pula tenang dan ringkas.
Kia tidak menyalin bulat-bulat papan pemuka dan ketiga-tiga model mempunyai rekaan berbeza.
Skrin yang panjang berukuran hampir 30 inci yang terdiri daripada 12.3 inci untuk pemandu, lima inci panel penyaman udara dan 12.3 inci paparan Audio, Video, Navigasi (AVN).
Dari segi muatan, frunk (bonet depan) mempunyai kapasiti 25 liter dan ruang belakang sebanyak 460 liter dan meningkat kepada 1,250 liter dengan kerusi belakang dilipat.
EV3 nampak padat dari luar namun tidak terlalu kecil kerana berukuran panjang 4.3 meter (m) atau sedikit pendek daripada Honda HR-V.
Berkenaan rangkaian kuasa, Kia menawarkan dua jenis bateri iaitu 58.3 kilowatt-jam (kWj) bagi varian Standard dan 81.4 kWj untuk varian Long Range.
EV3 menggunakan senibina 400V seperti EV5 berbanding 800V pada EV9.
Ciri-ciri Kia EV3:
Ukuran:
- 4.3 (p) x 1.85 x 1.56 m
- Jarak roda 2,680 m
Rangkaian kuasa:
- Motor elektrik depan.
- Bateri 58.3 kWj (Standard) dan 81.4 kWj (Long Range)
- Jarak pemanduan 600 km (81.4 kWj)
- Kuasa: 150 kW (204 hp), 283Nm
- Pecutan 0 - 100 kmj: 7.5 saat
- Kelajuan tertinggi: 170 kmj
Pengecasan:
- Kuasa pengecasan DC: 102 kW (Standard), 128 kW (Long Range)
- Tempoh pengecasan DC: 31 minit (10 - 80%) (Long Range)
Sistem Bantuan Pemanduan Termaju (ADAS):
- Electric Dynamic Torque Vectoring Control (eDTVC)
- Bantuan Pengelakang Pelanggaran Depan
- Bantuan Pengekalan Lorong
- Bantuan Pemanduan Lebuh Raya
- Bantuan Pengelakan Pelanggaran Parkir Mengundur
EV3 diperkenal di Korea terlebih dahulu pada Julai sebelum pelancaran di Eropah pada setengah tahun kedua 2024.
Kia turut merancang untuk meluaskan penawaran EV3 ke pasaran lain.
Penulis: Muhammad Md Tajudin