Kereta pandu sendiri : China jadikan Tesla ‘benchmark’

oleh Firdaus Razani|
Kumpulan internet China, Baidu telah mengendalikan kira-kira 400 teksi tanpa pemandu di bandar Wuhan yang meliputi kawasan kira-kira 50 peratus lebih besar daripada Tokyo.
LEXUS MREC Banner Campaign August 2024

Dengan subsidi kerajaan, tambang adalah kira-kira 1.5 yuan hingga 2 yuan (RM0.90 - RM1.20) bagi setiap kilometer, kurang separuh daripada harga teksi dengan pemandu.

Perkhidmatan itu adalah satu tanda sokongan kukuh negeri China untuk inovasi dalam industri auto, di mana syarikat China kini menyaingi Tesla dalam kenderaan elektrik.

Perniagaan pandu sendiri Baidu "telah mencapai kejayaan penting," kata Ketua Pegawai Eksekutif Robin Li dalam panggilan pendapatan pada 22 Ogos.

 

autonomous
Antara kereta pandu sendiri Baidu

 

Syarikat itu bergerak untuk meletakkan 1,000 kenderaan di atas jalan dengan mata untuk mencapai keuntungan. Rancangan memerlukan untuk memperluaskan perkhidmatan kepada 100 bandar pada tahun 2030.

"Saya sering menggunakannya kerana ia menjimatkan kos," kata seorang lelaki Wuhan.

Tetapi pemandu teksi dan ride-hailing di bandar telah membantah pelancaran itu.

"Teksi pandu sendiri mengambil kerja kami," kata seorang pemandu.

"Mereka tidak matang dari segi teknologi, dan ramai daripada mereka berhenti di tengah jalan, menyebabkan kesesakan lalu lintas. Kerajaan harus membekukan sokongannya."

Video kereta pandu sendiri yang seolah-olah menyebabkan kemalangan dan masalah lain tersebar di media sosial Cina.

Laporan baharu mengatakan lebih 10 juta pemandu teksi dan ride-hailing di China berisiko kehilangan pekerjaan kerana kenderaan autonomi.

Namun sokongan kerajaan terhadap teknologi baharu tidak berbelah bahagi dalam pasaran auto terbesar dunia.

Pada bulan Julai, pegawai kerajaan mengadakan mesyuarat peribadi pemimpin industri automotif terkemuka di Shanghai, kata orang yang mengetahui perkara itu.

Miao Wei, bekas menteri industri dan teknologi maklumat yang berpengaruh dalam dasar automobil, mengisytiharkan bahawa China telah menjadi peneraju dunia dalam EV dan sasaran seterusnya ialah persimpangan kereta dan teknologi maklumat, seperti pemanduan autonomi, kata mereka. .

China menganggap sistem Pemanduan Sendiri Penuh Tesla sebagai satu penanda aras untuk mengukur kemajuan negara.

 

tesla

 

Pemerhati China berkata FSD telah mencatatkan lebih 1.6 bilion kilometer perjalanan, jauh di atas Baidu lebih 100 juta km, dan versi terkini adalah sekurang-kurangnya lima tahun lebih awal daripada teknologi pandu sendiri China.

Pegawai kerajaan China dan pemain industri auto melihat peluang untuk belajar daripada Tesla di China.

Mereka berpendapat Tesla memerlukan data daripada kenderaan yang dijual di negara ini untuk menambah baik FSD.

Dalam EV, China adalah rumah kepada kilang Tesla di Shanghai serta rantaian bekalan yang telah membantu pembuat kereta China menyaingi syarikat A.S. di dalam dan luar negara.

"China menyasarkan untuk meniru hubungan menang-menang yang diciptanya dengan Tesla dan EV dalam bidang pemanduan sendiri," kata seorang penganalisis industri auto.

Baidu bukan satu-satunya pemain China dalam kereta autonomi.

Kenderaan lain di jalan raya China dilengkapi dengan sistem pandu sendiri Huawei Technologies.

Kedua-dua syarikat menikmati pasaran domestik yang luas yang berfungsi sebagai medan pembuktian untuk teknologi baharu, dengan industri, kerajaan dan ahli akademik bekerjasama untuk mempromosikan inovasi.

 

SUMBER : NikkeiAsia

Berita Berkenaan

Berita Global
Ia berikutan dua kenderaan pandu sendiri mereka telah melanggar trak tunda yang sama selang…
Berita Global
  Kemalangan baharu itu melibatkan kenderaan Tesla Model 3 dan dilaporkan berlaku antara 15…
Berita Domestik
  Ia diumumkan Futurise yang membangunkan laluan pengujian itu bersama Kementerian Pengangkutan (…