Untuk itu, mereka bekerjasama dengan wakil-wakil daripada industri berkaitan untuk membangunkan projek Car2Car, disokong dengan geran daripada Kementerian Persekutuan Hal Ehwal Ekonomi dan Tindakan Iklim Jerman.
Projek Car2Car itu akan memberikan tumpuan kepada pembangunan kaedah pengasingan dan pengisihan bahan bagi menambah baik kualiti bahan mentah sekuder yang diperoleh daripada kenderaan akhir hayat yang telah dikitar semula.
Dalam membangunkan model kenderaan baharu, BMW turut menitikberatkan aspek kebolehkitaran semula bahan yang diperoleh daripada kenderaan akhir hayat (Mini, BMW, Rolls-Royce) yang dilengkapi dengan enjin pembakaran dalaman, sistem plug-in hybrid atau trenkuasa elektrik.
Penggunaan teknologi digital dan kepintaran buatan (AI) juga akan dimanfaatkan untuk mempercepatkan proses kitar semula yang selama ini dibuat secara manual, di mana ia mampu meningkatkan kualiti dan ketulenan bahan dengan lebih signifikan.
BMW Group juga kini sedang mengetuai sebuah lagi projek konsortium Future Sustainable Car Material yang menumpukan kepada laluan proses dan konsep bahan yang inovatif untuk penggunaan bahan sekunder yang mampan, serta mengurangkan jejak karbon bahan mentah seperti keluli dan aluminium.