Kenyataan dari Honda Malaysia Sdn. Bhd. - Ledakan inflator beg udara Takata di Malaysia pada 1 Januari 2018

oleh SALINA JALIL|
Honda Malaysia telah mengesahkan bahawa inflator beg udara tunggal Takata (SDI) yang pecah pada 1 Januari 2018 di Malaysia. Kemalangan itu mengakibatkan kematian tragis pemandu tersebut. Tiada punca kematian rasmi telah dikeluarkan. Pihak Honda ingin mengucapkan salam takziah dan amat simpati kepada keluarga pemandu dalam situasi dan pada masa sukar ini.
PERODUA MREC Banner Campaign February 2024
HONDA CR-V MREC Banner Campaign March 2024

 

Honda Malaysia telah mengesahkan semasa pemeriksaan dengan Polis Diraja Malaysia bahawa inflator beg udara tunggal Takata (SDI) yang pecah di dalam kemalangan adalah model tahun keluaran 2004, model Honda City. Kenderaan yang terlibat dalam kemalangan ini termasuk dalam Produk Malaysia Recall yang diumumkan pada 21 Mei 2015, yang memerlukan penggantian inflator SDI bagi beg udara hadapan pemandu Takata. Beberapa surat pemberitahuan yang berkaitan dengan penarikan balik dihantar kepada pemilik kenderaan tersebut berdasarkan maklumat dalam pangkalan data Honda, tetapi surat-surat tersebut tidak dihantar kepada pemilik semasa disebabkan oleh perubahan pemilikan. Rekod kami menunjukkan bahawa penggantian balik tidak pernah dilakukan.

Kenderaan yang terlibat dalam kemalangan ini juga telah dimasukkan ke dalam penarikan balik inflator udara tahap penumpang tunggal stage (SDI) yang dikeluarkan pada hari yang sama, 21 Mei 2015. Honda telah mengesahkan bahawa inflator beg udara penumpang tidak rosak semasa ia digunakan dan berfungsi dengan cara yang betul dalam kemalangan ini.

Honda berkomunikasi dengan pihak berkuasa dan wakil keluarga pemandu. Untuk menghormati pihak keluarga yang terbabit, pihak Honda tidak akan memberikan sebarang maklumat peribadi.
 

 

Honda Malaysia menguatkuasakan aktiviti pemberitahuannya di atas penukaran beg udara depan Takata menerusi siaran akhbar, iklan, roadshow, panggilan peribadi dan SMS, serta e-mel terus dan surat, untuk memastikan para pelanggan dimaklumkan dan mendesak pelanggan terjejas untuk melakukan penggantian. Butiran aktiviti termasuk:

- Menghantar lebih daripada 2,900,000 surat kepada pelanggan yang terjejas
- Kempen yang diiklankan dan siaran akhbar dikeluarkan untuk memberitahu orang ramai
- Mencipta notis di laman web syarikat, membuat VIN (nombor casis) mencari kenderaan terjejas yang terdapat di laman web www.honda.com.my atau www.productrecall.honda.com.my
- Melaksanakan 'kempen jangkauan' di semua aktiviti dan pameran bergerak
- Menghantar e-mel kepada lebih daripada 35,800 pelanggan terjejas
- Melancarkan lebih daripada 2,760,000 SMS kepada pelanggan yang terjejas
- Maklumat yang dikongsi mengenai penarikan balik di majalah Honda With Dreams
- Membuat panggilan telefon kepada lebih daripada 71,700 pelanggan terjejas

Honda juga telah meningkatkan aktiviti untuk penggantian inflator beg udara termasuk memastikan ketersediaan stok inflasi depan dan penumpang beg udara 100 peratus, dan meningkatkan kapasiti perkhidmatan melalui Perkhidmatan Hub Pusat, Hab Bergerak, Hab di stesen Petronas terpilih, Hab di roadshow terpilih dan mengutamakan aktiviti penggantian di pusat servis dan pengedar/dealers.

 

Sehingga 25 Januari 2018, Honda Malaysia telah menggantikan lebih daripada 221,000 unit tangki inflator udara pengemudi Takata yang diterjemahkan kepada nisbah 84 peratus siap. Jumlah pengemudian inflator dan penumpang inflator penumpang diisi sepenuhnya adalah lebih daripada 427,000 unit atau nisbah siap 76 peratus.

Untuk model Honda City (2003-2008), Honda Malaysia telah menyiapkan lebih daripada 93,000 unit untuk bahagian pemandu dan penumpang hadapan penggantian beg udara, yang diterjemahkan kepada nisbah siap 77 peratus. 

Honda Malaysia ingin menasihati dan menggalakkan pemilik Model City tahun 2003 - 2008 untuk mendapatkan kenderaan mereka diperiksa dan dibaiki segera di pusat servis Honda dengar kadar segera.

Honda Malaysia merayu kepada pemilik kenderaan Honda yang terjejas dengan penarikan semula produk inflator udara Takata depan untuk mendapatkan kenderaan mereka dibaiki di pusat servis Honda secepat mungkin. Honda Malaysia juga menggesa mana-mana pemilik kenderaan Honda untuk mendaftarkan kenderaan mereka di peniaga terdekat supaya sebarang maklumat yang diperlukan akan dihantar untuk menghubungi pemiliknya secara terus.

Pemilik kenderaan boleh menyemak status penarikan balik kenderaan mereka di www.productrecall.honda.com.my atau www.honda.com.my atau hubungi nombor bebas tol di 1-800-88-2020 atau lawati mana-mana peniaga sah Honda.

Honda Malaysia ingin mengesahkan bahawa model jualan Honda semasa tidak mempunyai jenis inflator udara Takata yang sama seperti model terdahulu yang terjejas untuk ditarik balik. Semua model baharu Honda yang dijual sekarang tidak terjejas.

 

honda 1

 

Berita Berkenaan

Berita Domestik
"Namun begitu kami yakin ia mampu dicapai berdasarkan rekod jualan yang baik bagi tahun lalu yang…
Berita Domestik
Pencapaian tersebut menjadikan Honda Malaysia kekal kedudukan nombor satu dalam negara untuk…
Berita Domestik
Sebagai varian yang paling tinggi dalam penawaran SUV CR-V generasi baharu, CR-V e:HEV RS…