Ini boleh dilihat bagaimana Mazda bermain dengan reka bentuk kenderaannya, tampil elegan dan apabila melihat kepada permukaan kereta kelihatan seperti peralihan cahaya dan bebayang.
Dengan itu adalah penting untuk mempunyai warna yang sepadan dengan apa yang telah terbentuk pada kereta buatannya.
Pendekatan Mazda ialah melalui penggunaan teknologi cat canggih untuk mencipta warna dengan kedalaman (depth) dan cahaya yang kaya atau sinaran (radiance) bagi menonjolkan setiap lekukan dan garis badan kereta.
Pada masa yang sama mengurangkan impak alam sekitar supaya selari dengan wawasan Sustainable Zoom-Zoom 2030.
Bagaimana Mazda melakukannya? Canggih dan diinspirasi teknik tradisional yang menggunakan tangan.
Ia melibatkan proses Takuminuri (Takumi: tukang mahir/master craftsman, Nuri: mengecat) di mana robot mengecat canggih menggunakan data simulasi pewarnaan daripada karyawan terbaik Mazda untuk mendapatkan teknik tradisional bagi menghasilkan kejituan, kualiti tinggi dan kemasan hasil tangan seterusnya menyerlahkan kecantikan rekabentuk Kodo.
Bermula dengan Soul Red Metallic dan kemudian Machine Grey pada 2016, struktur warna yang terdiri daripada tiga lapisan iaitu lutsinar (clear), lut cahaya (translucent) dan pantulan (reflektive) dengan emping aluminium (flakes) membolehkan pereka Mazda memperolehi kecerahan dan kedalaman warna pada tahap tertinggi.
Menggunakan teknologi Takuminuri dengan idea bagi mencipta warna merah tercantik di dunia dan sebagai simbol falsafah Kodo: Soul of Motion, pereka Mazda mengkaji bagaimana manusia melihat warna dan cahaya.
Warna merah itu diterjemahkan dalam nilai berangka (numerical) berasaskan ergonomik bagi menyembur (warna) menggunakan sistem Aqua tech Mazda.
Proses warna masih tidak lengkap. Mazda tidak mahu menambah lapisan warna keempat disebabkan faktor alam sekitar dan pakar syarikat itu mencabar kebiasaan.
Apa yang dibuat ialah menggabungkan emping yang menyerap cahaya dan emping aluminium di dalam satu lapisan cat bagi menghasilkan lebih kedalaman dan ketepuan (saturation) dan ini lah apa yang anda lihat pada warna merah pada kenderaan Mazda.
Satu lagi fakta menarik ialah warna Soul Red Crystal Metallic mempunyai ketepuan warna sekitar 20 peratus lebih tinggi dan 50 peratus lebih kedalaman berbanding Soul Red Metallic yang juga popular dan boleh dilihat pada Mazda6 2015.
Di United Kingdom, warna Soul Red Crystal Metallic yang diperkenalkan pada 2017 mewakili 26.5 peratus jualan Mazda di sana.
Soul Red Crystal turut popular di kalangan pembeli tempatan dan harganya juga premium iaitu RM3,000 lebih tinggi berbanding pilihan lain.
Tahun ini, Mazda CX-5 dan Mazda MX-5 pasaran UK diperkenalkan dalam warna baharu iaitu Polymetal Grey.
Bagaimana warnanya? Boleh dilihat pada Mazda3 Hatchback pasaran tempatan dan satu lagi hasil seni daripada Mazda.
Penulis: Muhammad Md Tajudin