Beberapa buah kenderaan yang melalui kawasan selekoh lebuhraya tersebut dilihat hilang kawalan dan merempuh penghadang jalan pada seksyen yang dihadkan kepada 60 km/j itu.
Tinjauan pihak MEX yang turun padang untuk menyiasat perkara tersebut mendapati kebanyakan daripada kemalangan tersebut berpunca daripada pemanduan yang melebihi had laju yang telah ditetapkan.
Apatah lagi pada ketika itu jumlah trafik yang masih lagi berkurangan semasa tempoh PKP yang masih dilaksanakan pada ketika itu.
Kebanyakan kes kemalangan yang terjadi berlaku ketika waktu hujan di mana pemandu gagal mengawal kenderaan ketika melalui kawasan selekoh tersebut, berpunca daripada kenderaan yang tidak diselenggara dengan baik, dan kegagalan tayar untuk mencengkam permukaan jalan dengan baik.
Dalam masa yang sama, pihak MEX akan mengambil beberapa langkah penambahbaikan seperti menambah bilangan papan tanda amaran serta mempertimbangkan pemasangan 'speed breaker' seperti rumble strip bagi memperlahankan kelajuan kenderaan sebelum memasuki kawasan selekoh tersebut.