"Harga untuk EV telah jatuh, kerana beberapa orang mahu membelinya sekarang," kata Cho, “Ia boleh jatuh lebih jauh jika orang ramai terus berhati-hati untuk membelinya."
Harga model Mercedes-Benz EQE 2022 ialah 60 juta won ($45,000) minggu ini, menurut Encar, peniaga dalam talian, tetapi Nikkei Asia menemui tawaran serendah 54 juta won.
Selain peniaga, pembuat EV dan bateri sedang mencari cara untuk menangani sentimen pengguna negatif dan peraturan yang mungkin lebih ketat susulan kebakaran.
Ia mendapat liputan meluas media di negara yang menjadi antara yang paling berminat untuk menggunakan EV, disokong oleh insentif kerajaan dan industri bateri yang kukuh.
Walaupun kebakaran Incheon dimulakan oleh hanya sebuah kereta, ratusan kenderaan lain terjejas kerana kemalangan itu berlaku di tempat letak kereta bawah tanah kompleks pangsapuri.
Enam daripada 10 pemilik EV kini berkata kebimbangan terbesar mereka ialah bagaimana memberi pampasan kepada mangsa jika kebakaran bermula di dalam kereta mereka, menurut tinjauan yang diambil bulan ini oleh Consumer Insight, tinjauan pendapat yang berpangkalan di Seoul.
"Pengguna semakin bimbang tentang EV, mengurangkan permintaan untuk mereka di pasaran domestik. Ia hampir separuh sejak kemalangan itu," Lee Hang-koo, ketua Institut Teknologi Konvergen Automotif Jeongbuk, memberitahu Nikkei Asia.
Kerajaan sedang mempertimbangkan untuk mengenakan peraturan ketat ke atas EV kerana sentimen orang ramai terhadapnya semakin reda.
Pada hari Ahad, kerajaan dan pemimpin Parti Kuasa Rakyat yang memerintah bersetuju untuk meminta semua pembuat EV mendedahkan maklumat mengenai bateri yang mereka gunakan.
Mercedes-Benz berkata bahawa model EQE 350+nya, yang terbakar, menggunakan bateri daripada Farasis Energy China.
Nikkei Asia menghubungi Farasis untuk mengulas tetapi tidak menerima jawapan sehingga masa penerbitan.
Kerajaan berkata ia akan mengumumkan langkah komprehensif untuk menangani isu keselamatan bulan depan selepas mendengar daripada pemain industri dan pakar.
Perkara ini amat sensitif kerana Korea Selatan adalah rumah kepada beberapa pembuat EV dan bateri terkemuka dunia, seperti Hyundai Motor dan LG Energy Solution.
Baca penuh di NikkeiAsia