Walaupun jumlah eksport Proton itu tidak sampai 700 unit, ia sudah menghampiri jumlah eksport keseluruhan Proton untuk tahun 2020. Model yang dieksport ialah Proton Saga, Proton X50 dan Proton X70.
Pada pendapat Careta, sudah tiba masanya Geely menunjukan kepakaran dan kebijaksanaan mereka dalam membina pasaran eksport untuk Proton, walaupun secara global syarikat itu masih gagal mengeksport jenamanya sendiri ke peringkat dunia.
MITI juga sudah sepatutnya tidak boleh lagi berselindung di sebalik jumlah jualan domestik (TIV) dan sepatutnya berkongsi jumlah pengeluaran (TPV) yang memberikan pandangan lebih telus kepada industri automotif negara berbanding dengan negara-negara jiran.
Dengan pasaran domestik yang kecil, eksport ialah satu-satunya cara untuk Proton kekal relevan.
Perodua pula menggunakan taliannya dengan Toyota dan Daihatsu untuk projek-projek global di mana syarikat tempatan itu mengeksport kepakaran, komponen dan kontrak pemasangan kenderaan, enjin dan transmisi.