Untuk tempoh suku kedua tahun ini, Xpeng berjaya meningkatkan jumlah kenderaan yang dijual sebanyak 98 peratus kepada 34,422 unit, sementara Li Auto pula mencatatkan peningkatan 63 peratus kepada 28,687 unit, dan Nio pula sebanyak 14 peratus kepada 25,059 unit.
Namun hakikat sebenar tidak seindah yang dijangkakan.
Menurut laporan daripada Automotive News, ketiga-tiga syarikat itu sebenarnya mencatatkan kerugian untuk tempoh tersebut.
Kerugian bersih Xpeng meningkat 126 peratus kepada 2.7 bilion yuan, sementara Nio pula mencatatkan peningkatan kerugian bersih sebanyak 370 peratus kepada 2.8 bilion yuan.
Li Auto pula mencatatkan kerugian bersih sebanyak 641 juta yuan, dengan peningkatan sebanyak 172 peratus.
Changan Automobile Co. pula mencatatkan kerugian bersih 1.5 bilion yuan untuk separuh pertama tahun ini, manakala sub-divisyennya Avatr EV pula turut mencatatkan kerugian 252 juta yuan.
GAC Motor Co. dan jenama Aion EV turut merekodkan kerugian menghampiri 1.4 bilion yuan walaupun prestasi jualan jenama itu meningkat.
Pengeluar EV dan kenderaan berelektrik terbesar China, BYD pula dilapor melawan arus, dengan jumlah jualan sebanyak 641,350 unit kenderaan untuk separuh pertama tahun ini, dan keuntungan meningkat kepada 3.6 bilion yuan untuk tempoh yang sama.
Sumber: Automotive News