Katanya, JPJ turut menerima 6,687 aduan berkaitan kesalahan jalan raya menerusi aplikasi MyJPJ sepanjang Ops HRA 2025 dilaksana.
“Tiga kesalahan paling kerap dikesan sepanjang Ops HRA ialah memotong barisan (1,766), memandu di lorong kecemasan (1,625) dan gagal mematuhi lampu isyarat merah (843).
“Statistik ini menunjukkan tahap kesedaran pengguna jalan raya masih perlu dipertingkatkan, terutama ketika musim perayaan yang menyaksikan pertambahan kenderaan di jalan raya,” katanya pada Selasa.
Aedy berkata, berdasarkan statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM), jumlah kemalangan sepanjang musim perayaan mencatatkan peningkatan sebanyak 11 peratus iaitu 9,859 kes berbanding 8,862 kes pada tahun lalu.
Bagaimanapun, katanya, jumlah kemalangan maut menurun sebanyak 28.5 peratus dengan hanya 85 kes tahun ini berbanding 119 kes pada musim perayaan tahun lalu.
“JPJ komited mempertingkatkan pemantauan dan penguatkuasaan, khususnya membabitkan kenderaan berat, termasuk tindakan tegas terhadap kesalahan membawa lebih muatan.
“JPJ tidak akan berkompromi dengan mana-mana pemilik atau pemandu kenderaan berat yang gagal mematuhi undang-undang. Bahagian Penguatkuasa Ibu Pejabat (JPJ Putrajaya) akan memantau secara berkala menerusi JPJ negeri,” katanya.
Mengulas cabaran operasi, Aedy berkata, pihaknya berdepan pelbagai halangan termasuk gangguan kumpulan tonto, namun yakin anggota penguat kuasa berjaya menjalankan tugas dengan cemerlang.
Pada masa sama, beliau merakamkan penghargaan kepada semua pihak termasuk PDRM, Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) serta rakan media atas sokongan menjayakan Ops HRA 2025.
“Ops HRA 2025 membuktikan bahawa kejayaan penguatkuasaan jalan raya memerlukan kerjasama erat semua agensi dan rakan strategik,” katanya.