Sejak September, hampir 30,000 unit kenderaan berjaya diserahkan kepada pelanggan. Jumlah itu menjadikan JETTA sebuah jenama baharu paling berjaya diperkenalkan di China dalam masa beberapa bulan lalu.
Melalui JETTA, VW mensasarkan pelanggan muda di China yang mahukan kenderaan aras mula (entry level) di dalam dunia VW.
Segmen aras mula di China secara lazimnya didominasi oleh jenama tempatan dengan satu pertiga jualan kereta penumpang terdiri daripada segmen itu.
Di dalam segmen itu, sekitar 80 peratus pelanggan membeli kereta pertama dalam hidup mereka.
Secara purata pembeli pertama di China berusia 20 tahun lebih muda berbanding Eropah atau Amerika. Di dalam segmen aras mula mereka berbelanja di antara EUR8,000 (RM37,002) hingga EUR15,000 (RM69,380).
Walaupun sebuah sub jenama, JETTA diletakkan sebagai jenama bebas di pasaran tetapi dengan identiti yang hampir kepada dunia VW.
JETTA berpegang kepada DNA VW iaitu kualiti, keselamatan, pengekalan nilai dan bahasa rekabentuk yang jelas.
Selain itu, JETTA menggunakan konsep jualan inovatif di antaranya bilik pameran dengan teknologi digital.
Selepas berjaya melancarkan dua buah model, JETTA akan menyusulinya dengan SUV kedua dalam masa terdekat. Kesemua model JETTA dikeluarkan oleh FAW-Volkswagen di Chengdu.
Dengan pegangan pasaran dunia hampir 50 peratus, China merupakan pasaran tunggal terbesar VW. Jualan dua tahun sebelum ini berjaya melepasi angka tiga juta unit.
Meskipun pasaran di China mencabar sekarang ini, VW yakin akan mengulangi prestasi jualan yang sama pada tahun 2019.
Penulis: Muhammad Md Tajudin