Kilang itu akan menghasilkan litium bis(fluorosulfonyl)imide (LiFSI), sejenis elektrolit bateri litium-ion yang lebih baharu dan pengeluaran dijangka bermula pada 2028.
Kilang itu akan dibina di wilayah Fukuoka Jepun, di mana Toyota Motor sedang membina kilang bateri EV.
Nippon Shokubai akan menjadi sebahagian daripada rantaian bekalan komponen EV yang semakin berkembang di barat daya Jepun.
LiFSI memberikan hayat bateri yang lebih lama daripada litiu heksafluorofosfat (LiPF6), elektrolit yang digunakan secara meluas, tetapi lebih sukar untuk ditulenkan, menambah kos pengeluaran.
Nippon Shokubai menjual LiFSI sebagai bahan tambahan kepada LiPF6 di China, di mana LiFSI berharga 20-30 peratus lebih tinggi daripada rakan sejawatannya.
Jika bateri mengandungi separuh daripada setiap elektrolit, bilangan cas penuh daripada sifar peratus meningkat kepada 800 kitaran daripada 500 kitaran, menurut Nippon Shokubai.
Syarikat Jepun itu akan meningkatkan kapasiti pengeluaran domestik untuk elektrolit bateri kepada 3,000 tan setiap tahun daripada 300 tan.
Itu akan mencukupi untuk 210,000 kenderaan elektrik jika keseluruhan kapasiti dikhaskan untuk LiFSI.
Baca penuh di NikkeiAsia