Kajian Initial Quality Study (IQS) yang lebih memberi fokus kepada kualiti kenderaan itu dalam tempoh 90 hari selepas tarikh pemilikan.
Ia mengandungi 233 soalan dan dikemukakan dalam kategori-kategori seperti di bawah:
- Bahagian luaran
- Tempat duduk
- Pengalaman pemanduan
- Enjin dan transmisi
- Kelengkapan, kawalan, paparan
- Kabin dalam
- Pendingin/pemanas hawa
- Sistem audio, perhubungan dan navigasi
Kadar kualiti ditentukan dari jumlah masalah untuk 100 unit kereta - semakin rendah nilainya, semakin tinggi kualiti produk tersebut.
- Masalah pada kenderaan itu pula dibahagikan kepada dua jenis:
- Kegagalan beroperasi (komponen yang terus tidak berfungsi)
Sukar digunakan (teknologi itu beroperasi dengan baik tetapi sukar untuk digunakan oleh pemandu)
Nampaknya seperti tahun 2018, jenama-jenama dari Korea menduduki tiga tempat tertinggi.
Di bawah ialah senarai penuh kajian tersebut.