Pichetto Fratin menyifatkan keputusan EU sebagai "tidak masuk akal," dan ditentukan oleh "wawasan ideologi" bersama-sama dengan pendekatan yang dikawal oleh negara untuk membuat dasar dalam blok itu.
Pelan itu perlu diubah untuk mencerminkan realiti pasaran yang berbeza di tengah-tengah kelembapan industri auto Eropah, tambahnya.
Parti gabungan kerajaan Liga, yang diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri Matteo Salvini, bersedia untuk mencadangkan undang-undang untuk memberi komitmen kepada kerajaan Perdana Menteri Giorgia Meloni untuk membatalkan larangan itu, menurut satu kenyataan pada hari Jumaat.
Kedua-dua Liga Salvini dan Pichetto Fratin telah menyatakan bahawa mereka tidak menentang pembangunan dan pengeluaran kenderaan elektrik, tetapi ia harus menjadi sebahagian daripada gabungan sistem pendorong automotif yang lebih luas.
Kenyataan pegawai Itali datang ketika berita buruk bertimbun di seluruh industri auto Eropah.
Jualan Stellantis NV di Itali semakin berkurangan dan syarikat itu merancang untuk mengurangkan pekerjaan; Volkswagen AG sedang mempertimbangkan penutupan kilang di Jerman buat kali pertama dalam sejarah 87 tahunnya.
Luca de Meo, ketua eksekutif Renault SA Perancis, berkata dalam temu bual pada hari Ahad bahawa pembuat kereta Eropah boleh dikenakan denda sebanyak €15 bilion ($16.6 bilion) jika mereka tidak dapat memenuhi matlamat iklim EU berikutan kelembapan dalam EV. jualan.
SUMBER : FinancialPost