Menurut laporan daripada Japan Today, syarikat ANA mengoperasikan 19 pesawat jenis yang sama, manakala JAL pula mengoperasikan 13 buah pesawat tersebut, walaupun penggunaan pesawat itu dikurangkan akibat wabak pandemik.
Namun dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Pengangkutan, sebelum ini (4 Disember 2020) terdapat sebuah penerbangan JAL yang berlepas dari Naha Airport, ke Tokyo International Airport terpaksa berpatah balik akibat enjin sebelah kiri yang tidak berfungsi selepas 100 km di utara Naha Airport, Okinawa.
Pesawat yang terlibat itu dikatakan berusia 26 tahun, sama seperti pesawat Boeing 777 yang digunakan oleh United Airlines dalam insiden Sabtu lalu.
Menurut Federal Aviation Administration (FAA), United Airlines merupakan satu-satunya operator penerbangan yang masih menggunakan Boeing 777, manakala syarikat lain adalah dari Jepun dan Korea Selatan.
"Kami telah pun meneliti segala data keselamatan yang didapati berhubung insiden tempoh hari, dan berdasarkan informasi awalan, kami memutuskan bahawa pemeriksaan berkala harus dipertingkatkan terutama bagi bilah kipas berongga yang unik kepada model enjin ini.
Dalam kejadian tempoh hari, pesawat United Flight 328 jenis Boeing 777 yang dikuasakan oleh dua enjin Pratt & Whitney itu membawa 231 penumpang dan 10 orang kru menghala ke Honolulu ketika ia menghadapi kegagalan enjin berfungsi sejurus selepas berlepas.
Mujur tiada sebarang kecederaan dilaporkan.
Sumber: Japan Today