Disebabkan pengeluar skuter ini adalah HMG, ianya boleh dicas di dalam kereta semasa memandu supaya dapat digunakan tanpa masalah.
Pada asalnya skuter ini dipacu oleh roda depan dan ditukar ke belakang bagi menambah baik aspek keselamatan dan kestabilan memandangkan berat tertumpu kepada bahagian belakang. Jurutera skuter ini turut menambah suspensi pada roda depan untuk pemanduan lebih lancar terutama sekali pada permukaan tidak rata.
Skuter elektrik ini menggunakan bateri lithium berkuasa 10.5 Ah. Ianya boleh dipandu dengan kelajuan maksimum 20 km/j manakala cas penuh boleh bertahan sehingga 20 kilometer. Berat ialah sekitar 7.7 kilogram dan boleh disimpan dengan tiga lipatan.
Ianya juga mesra pengguna dengan paparan digital untuk bacaan status bateri dan kelajuan. Supaya selamat dipandu pada waktu malam terdapat dua lampu LED depan dan dua lampu belakang.
Pada masa akan datang, HMG merancang untuk menggunakan teknologi brek regenaratif yang dapat meningkatkan lagi jarak pemanduan sehingga tujuh peratus.
Tetapi kenapa HMG mahu menghasilkan skuter ini? Menurut satu kajian oleh firma perundingan antarabangsa McKinsey & Company, pasaran pengangkutan mobiliti jarak terakhir di Amerika Syarikat, Eropah dan China akan berkembang kepada USD$500 bilion (RM2.1 trilion) menjelang tahun 2030.
Memang wajar HMG memasuki bidang ini dan penulis merasakan pengeluar lain akan turut serta dengan skuter masing-masing. Kenapa tidak? Jenama kereta A mestilah gunakan skuter A, janggal pula pemandu kereta jenama B guna skuter jenama A.
Penulis: Muhammad Md Tajudin