Namun ada pengeluar yang berani melawan arus dan menghasilkan kereta elektrifikasi dalam bentuk konvensional seperti hatchback dan sebagainya.
Bayangkan kenderaan pelbagai guna (MPV) dalam bentuk baji atau streamline?! Boleh buat tapi mengambil masa untuk diterima.
Pengenalan Prius baharu mengingatkan kembali kepada reka bentuk baji dan paling penting meletakkan semula Prius pada kedudukan asalnya.
Di dalam membangunkan Prius baharu terdapat satu perdebatan di antara kakitangan dan Presiden Toyota Motor Corporation, Akio Toyoda tentang hala tuju kereta ini.
Perdebatan itu diceritakan oleh Pengurus Besar Kanan, Reka Bentuk Global Toyota, Simon Humphries semasa pelancaran Prius baharu dan diringkaskan seperti di bawah.
Prius diperkenalkan pada tahun 1997 dan berasal daripada perkataan Latin yang bermaksud perintis.
Sejak Prius generasi pertama, Toyota berjaya menjual 20.3 juta unit kenderaan hibrid di serata dunia dan mengurangkan pelepasan CO2 sekitar 162 juta tan.
Di Amerika Utara sahaja, lebih daripada 5.2 juta kenderaan hibrid Toyota berjaya dijual dengan pengurangan emisi sekitar 82 juta tan.
Bagaimanapun, pencapaian utama Prius bukan terhad pada angka tersebut malah turut membuka pintu atau menjadi alternatif yang baik kepada enjin petrol dan diesel.
Kini pada tahun 2022, masa telah berubah dan misi ke arah karbon neutral menjadi perbualan.
Selain hibrid, kenderaan bateri elektrik (BEV) turut mencapai kemajuan pesat dan mengukuhkan kedudukannya untuk masa depan.
Di dalam satu majlis pada 2021, Toyoda pernah mengucapkan "sebuah kenderaan elektrik (EV) untuk semua orang" dan BEV menjadi bahagian penting di dalam portfolio Toyota.
Toyota telah memperkenalkan siri penuh EV yang memenuhi pelbagai keperluan pelanggan di peringkat global selain produk hibrid, hibrid plug-in dan teknologi sel bahan bakar.
Di sebalik itu, Toyoda juga memaklumkan BEV tidak semestinya pilihan baik untuk semua.
"BEV merupakan penyelesaian penting, namun tidak semestinya pilihan terbaik untuk semua orang.
"Di dalam dunia yang pelbagai, kita memerlukan variasi pilihan." katanya.
Walaupun dengan penjelasan tersebut, Toyota masih berdepan dengan pertanyaan sampai bila mereka mahu mengeluarkan kenderaan hibrid?
Toyoda tetap tidak berganjak.
"Prius adalah sebuah model yang perlu dikekalkan." tegas beliau.
Alasan jelas di sebalik itu ialah Prius merupakan sebuah kereta mesra alam yang boleh dimiliki semua orang.
Untuk mencapai neutral karbon, semua orang di dunia perlu mengambil bahagian.
Toyota percaya kereta mesra alam hanya boleh menyumbang kepada alam sekitar jika ianya dipopularkan dan dari situ, Prius adalah kereta untuk majoriti pengguna.
Prius boleh dipandu oleh ramai orang dan bukan segelintir sahaja dan merupakan kekuatan paling utama dan sebab kewujudannya dan mengapa jenama Prius perlu dikekalkan.
Di sini timbulnya satu perdebatan.
Kesemua yang terlibat di dalam fasa pembangunan bersetuju dengan matlamat tersebut namun kaedah untuk mencapainya menjadi perdebatan hangat.
Adakah Prius baharu perlu difokuskan untuk menjadi komoditi (barangan ramai) atau sesuatu yang disukai (to love)?
Cadangan Akio Toyoda ialah Prius patut berevolusi menjadi komoditi dan kenapa tidak jadikan Prius baharu sebagai teksi?
Dengan meningkatkan jumlah Prius dalam kegunaan berat dan perbatuan yang panjang, sumbangan kepada alam sekitar turut meningkat selari dengan jumlah yang tinggi.
Toyoda turut mencadangkan untuk menjual Prius sebagai kenderaan pengeluar perkakasan asal (OEM) kepada pengeluar lain supaya dapat dinikmati dengan lebih meluas.
Bagaimanapun, kakitangan Toyota mempunyai pendapat berbeza.
Mereka mahu menghasilkan sebuah kereta yang bukan sahaja dipilih berdasarkan faktor rasional tetapi juga mengikut pengalaman emosi.
Bagaimanapun, gabungan faktor seperti rasionaliti, kecekapan bahan api dan beberapa ciri lain akan berdepan dengan banyak halangan.
Proses merekabentuk kereta juga menjadi satu tugas yang tidak mudah.
Mereka tetap percaya langkah seterusnya untuk Prius ialah menjadi sebuah kereta tanpa kompromi bagi meningkatkan tarikannya di mata pelanggan.
Berdasarkan pengalaman lalu, Humphries merasakan Toyoda tidak menyangka mereka akan berjaya melakukannya.
"Sejujurnya saya tidak rasa Toyoda menjangkakan kami mampu mencapainya berdasarkan kesukaran yang dihadapi sebelum ini.”
Humphries memaklumkan Toyoda tidak menolak rancangan tersebut dan memberi jawapan menarik sewaktu ditunjukkan reka bentuk akhir.
"Beliau tidak menolak rancangan kami dan memberi peluang untuk membuktikannya dan memaklumkan konsep love berbanding komoditi adalah suatu yang menarik." katanya.
Tahukah anda apa reaksi Toyoda selepas melihat reka bentuk akhir Prius? "That's cool!."
Penulis: Muhammad Md Tajudin