Kini, syarikat itu mengorak langkah baharu dengan memulakan fasa produksi bagi SUV 'pengganti Defender' bertempat di kilang lama Mercedes-Benz yang diperoleh pada tahun 2020.
Walaupun permulaan fasa produksi ini dilihat satu pencapaian yang besar buat Ineos, mereka tidak dapat lari daripada kesukaran yang dialami oleh kebanyakan pengeluar automotif dunia - masalah kekurangan bekalan komponen.
Menurut pengarah komersial Ineos Automotive, Mark Tennant berkata, "kami telah menempuh laluan yang panjang sejak projek ini dimulakan pada tahun 2017 lagi, dan ini merupakan satu momen penting buat Ineos Automotive sebagai pengeluar kenderaan.
Ineos Grenadier merupakan 'pewaris tidak sah' kepada Land Rover Defender dengan membawakan rekaan yang identikal, casis ladder frame, dan boleh didapati dalam versi Utility Wagon atau Station Wagon yang lebih mewah.
Ia didatangkan dengan enjin BMW enam silinder sebaris 3.0 liter yang boleh didapati dalam versi petrol (282 hp/450 Nm), atau versi diesel (246 hp/500 Nm) yang dipadankan dengan transmisi automatik lapan kelajuan ZF, transfer case dua kelajuan dan sistem pacuan empat roda kekal.
Baca: Ineos Grenadier - Isi ruang kosong yang ditinggalkan oleh Defender