Menurut kenyataan pihak berkuasa perkhidmatan kewangan (OJK) pada Jumaat lalu, pihaknya telah mengurangkan syarat peraturan penilaian kredit dan pengiraan risiko pinjaman terhadap pembeli EV, serta kepada industri pembuatan bateri dan komponen.
Selain daripada itu, pinjaman yang berkaitan dengan pembangunan infrastruktur seperti stesen pengecasan juga mungkin akan dikecualikan daripada had yang ditetapkan oleh OJK.
Langkah yang diumumkan ini adalah selaras dengan peraturan 2019 bertujuan untuk merancakkan lagi pembangunan industri kenderaan elektrik domestik.
Indonesia amat berminat untuk mewujudkan industri rantaian bekalan nikel domestik penuh, bermula daripada pelombongan bijih, mengekstrak nikel yang digunakan pada bateri EV sehinggalah kepada pembinaan EV.
Malah, tahun ini sahaja Indonesia telah menghentikan eksport nikel yang tidak diproses bagi memastikan bekalan nikel diproses sepenuhnya dalam negeri, termasuklah untuk kilang bateri yang sedang di dalam fasa pembangunan.
Sumber: Reuters