Dalam satu laporan terkini daripada Business Korea, Hyundai dikhabarkan menutup secara rasmi pusat pembangunan enjin yang terletak di Namyang Research Institute, selatan Seoul.
Artikel itu turut menyebut kumpulan trenkuasa Hyundai telah mengalami proses penstrukturan semula menjadi pasukan pembangunan trenkuasa elektrik.
Dalam satu laporan yang berbeza, The Korea Economic Daily memetik emel daripada ketua baharu unit R&D Hyundai, Chung-Kook Park yang dihantar kepada pekerjanya yang berbunyi:
"Pembangunan enjin (Hyundai) merupakan salah satu pencapaian yang hebat, namun kita harus mengubah sistem untuk mencipta inovasi masa depan berdasarkan aset hebat dari masa lalu."
Sebelum ini, terdapat perubahan terhadap pengurusan tahap tertinggi seperti pengumuman persaraan Albert Biermann sebagai ketua R&D serta ketua rekaan Peter Schreyer yang kini mendapat jawatan baharu.
Kedua-dua individu penting itu masih lagi kekal di dalam syarikat, di mana Peter Schreyer bertindak sebagai penasihat rekaan dan duta kumpulan, sementara Albert Biermann pula akan terus menyumbang khidmat sebagai penasihat teknikal.
Sumber: Business Korea, The Korea Economic Daily