Pada tahun 2019, kereta lumba elektrik pertama Hyundai iaitu Veloster N eTCR dibangunkan untuk siri perlumbaan kereta penumpang elektrik eTCR.
Model-model RM telah melalui ujian ekstensif termasuk menambah baik teknologi untuk digunakan pada model N masa depan.
Dengan prestasi yang begitu tinggi, RM20e dijangka mampu memecut dari 0 hingga 100 km/j di bawah tiga saat manakala pecutan ke 200 km/j memerlukan 9.88 saat.
Motor elektrik RM20e diletakkan pada bahagian tengah kereta dengan pacuan roda belakang bagi mendapatkan cengkaman yang diperlukan untuk tahap pecutan tersebut.
Berikut ialah di antara ciri-ciri Hyundai RM20e:
- Badan diasaskan dari model coupe dua pintu Veloster N
- Motor 800V
- Brek depan enam omboh, empat omboh belakang
- Ukuran: 4319mm (panjang) x 1945mm (lebar) x 1354 (tinggi), 2672mm (jarak roda)
- Kerusi sport Sabelt®, tali pinggang keledar enam sudut
- Tayar depan 265/35R19, belakang 305/30R20
- Roda one piece aloi aluminium forged 19” X 10” (depan), 20” X 11” (belakang)
Hyundai baru-baru ini membuat pelaburan dan memeterai kerjasama strategik dengan Rimac Automobili dan platform elektrifikasi RM akan terus berevolusi dengan perkembangan kerjasama tersebut.
Satu lagi perkara yang perlu dikongsi ialah huruf N pada Hyundai N merujuk kepada pusat penyelidikan dan pembangunan global Hyundai di Namyang, Korea.
N juga merujuk kepada Nürburgring iaitu lokasi Pusat Ujian Eropah Hyundai. Logo N pula adalah simbol kepada jalan raya dengan bentuk zig-zag (chicane).
Penulis: Muhammad Md Tajudin