Namun tidak sampai setahun, Hyundai telah mengemaskini penawaran EV tersebut dengan pilihan pek bateri yang lebih besar, 77.4 kWh.
Menurut satu laporan daripada Korea mendakwa model Ioniq 5 yang telah dikemaskini itu kini menampilkan tidak kurang daripada 32 modul bateri 2.4 kW, berbanding 30 modul pada model yang kini boleh didapati di Eropah dan Asia.
Perubahan ini meningkatkan kapasiti bateri daripada 72.6 kWh kepada 77.4 kWh, dengan jarak operasi kini mampu mencapai 423 km sehingga 490 km bergantung kepada varian.
Selain daripada naiktaraf bateri, beberapa kemaskini over-the-air berkaitan sistem infotainmen dan sistem bantuan pemandu dikatakan bakal muncul pada Ioniq 5 kelak.
Malah, difahamkan kemaskini terbaharu ini mampu membolehkan fungsi Vehicle-to-Grid (V2G) diaktifkan, dan membenarkan pemilik untuk menyalurkan kembali tenaga elektrik kepada sistem grid nasional.
Jadi, adakah model ini bakal memasuki pasaran Malaysia kelak? Melihatkan kepada tahap keaktifan pengedarnya (Hyundai-Sime Darby) dalam membawa masuk model-model Hyundai terkini (Staria, Palisade, Kona EV), tidak mustahil model Ioniq 5 ini bakal membuat kemunculan tersendiri kelak.