Bahagian luaran masih kekal sama seperti i30 di pasaran kecuali beberapa perubahan yang kelihatan menarik dan terkini.
Gayaan depan agresif dengan lampu utama lebih tirus dan lampu nyalaan siang LED (DRL) berbentuk V dan Gril dalam corak 3D.
Bampar depan direka agresif dengan bentuk lebih lebar dan moden terutama sekali varian N-Line. Bampar belakang model lima pintu menerima rekaan baharu untuk lebih ciri aerodinamik.
Lampu belakang kombinasi LED mempunyai bentuk V supaya mempunyai kesan simetrikal sama seperti nyalaan depan. Bahagian sisi pula diberikan dua jenis roda corak baharu dengan ukuran 16 inci atau 17 inci.
Membuatkan i30 kelihatan lebih menyerlah ialah varian N Line yang dipengaruhi gaya perlumbaan.
Gayaan depan i30 N Line diinspirasi dari rekabentuk jet aeronautik dengan gril bawah diperbesarkan dan mendominasi bentuk bampar.
Bukaan bahagian sisi pula mempunyai 'sayap terapung' yang menambah baik prestasi aerodinamik.
Bampar belakang i30 direka semula dan tampil dengan diffuser yang lebar. Bentuk bilah tepi menggunakan konsep sama pada bampar depan yang menyerlahkan karakter sporti varian ini.
i30 N-Line ditawarkan dengan pilihan roda 17 inci dan 18 inci yang mempunyai corak 'bilah kelajuan' walaupun kereta dalam keadaan statik.
Satu lagi perkara menarik ialah i30 N Line Hatchback dan Fastback mempunyai talaan suspensi dan stereng berbeza untuk pilihan enjin 1.5 T-GDi 160 PS supaya tampil dengan pemanduan lebih dinamik.
Menyentuh tentang N Line, bagaimana pula dengan varian berprestasi i30 N dan i30 N Fastcback? Tiada lagi khabar mengenainya dan berkemungkinan akan didedahkan kemudian.
Penulis: Muhammad Md Tajudin