Hyundai belum mendedahkan output kuasa dan enjin itu dipadan bersama transmisi lima kelajuan sequential dari i20 R5.
Projek ini dimulakan pada Januari 2020 dan disiapkan oleh sekumpulan pereka dan jurutera khas dan menggunakan input lima tahun bersama projek i20 R5.
Pengalaman berterusan dan terkumpul dari i20 R5 dizahirkan pada i20 N Rally2.
Komponen suspensi dan penyerap hentak baharu menjadikan i20 N Rally2 mempunyai karakteristik pengendalian yang lebih mesra pemandu di atas kesemua permukaan jalan.
Ciri tersebut penting untuk kategori Rally2 yang juga asas kepada pelbagai perlumbaan rali peringkat kebangsaan dan serantau serta antarabangsa seperti kelas WRC 2 dan WRC 3.
Kereta spesifikasi ini juga adalah pilihan kepada pelumba rali profesional dan pelumba amatur.
Hyundai membangunkan i20 N Rally2 bagi meneruskan kejayaan i20 R5 yang mempunyai rekod cemerlang dengan memenangi banyak kejuaraan seperti rali kebangsaan di Sepanyol, Portugal dan Poland.
Program pengujian i20 N Rally2 dijadual bermula pada Oktober 2020 dan penghantaran pertama kepada pelanggan dan homologasi akhir dijadual pada musim panas 2021.
Dengan pengenalan i20 N Rally2, pasukan yang menggunakan i20 R5 akan terus menikmati sokongan sama dan tidak terganggu dengan pembangunan kereta baharu.
Penulis: Muhammad Md Tajudin