Antara hot hatch yang paling dinanti-nantikan, Ford Focus ST akhirnya memunculkan diri di khalayak ramai tanpa sebarang gambar acah diterbitkan oleh Ford.
Ford Focus ST dibina berdasarkan seni reka platform C2 serba baharu daripada Ford Focus generasi baharu, memberikan konfigurasi sistem gantungan, brek dan trenkuasa yang unik.
Sistem gantungan menampilkan ciri Continuously Controlled Damping (CCD) sebagai ciri standard, memberikan kadar kekerasan serapan hentakan sebanyak 20% dan menurunkan ketinggian kereta sebanyak 10 mm.
Menurut Ford lagi, hasil daripada pembangunan platform ini membolehkan Ford Focus mencapai tahap pengendalian yang lebih responsif dan jitu, terutama ketika di dalam litar.
Membantu pengendalian yang lebih baik ialah penalaan terhadap sistem stereng elektrik (EPAS) yang memberikan kadar pusingan 15% lebih pantas berbanding Focus standard.
Ford Focus ST didatangkan dengan dua enjin dan dua bentuk badan pilihan, iaitu hatchback dan wagon (siapa kata segmen wagon sudah terkubur?).
Mengambil pengajaran daripada pembangunan supercar Ford GT dan F-150, enjin petrol empat silinder 2.3 liter turbo ini mampu memberikan kuasa setinggi 276 hp dan daya kilas 420 Nm (3,000 - 4,000 rpm), menjadikan ia 12 peratus lebih berkuasa dan 17 peratus lebih daya kilas berbanding unit 2.0 liter pada Focus ST terdahulu.
Kesan daripada nadi baharu dengan teknologi anti-lag ini, kuasa pecutan dari 0-100 km/j mampu mencapai catatan masa kurang daripada 6 saat!
Selain daripada petrol, Ford juga turut memberikan enjin EcoBlue diesel 2.0 liter dengan angka 187 hp dan 400 Nm bersedia untuk dihamburkan di jalanan.
Untuk membantu kadar cengkaman tayar dan kestabilan, Ford Focus ST turut hadir dengan mod pemanduan yang boleh dipilih serta buat pertama kalinya, ciri limited-slip differential (LSD) elektronik dimuatkan pada hot hatch ini.
Kedua-dua enjin ini digandingkan dengan transmisi manual enam nisbah kelajuan (dengan ciri short-shift) atau transmisi automatik tujuh nisbah kelajuan bagi mereka yang tidak menggemari sistem operasi tiga pedal.
Cantik spesifikasi di luar diteruskan kesinambungan cantik di bahagian dalam.