Dari tempahan yang diterima, varian paling popular ialah N-ONE Original sebanyak 34 peratus disusuli RS 29 peratus, Premium 19 peratus dan Premium Tourer 18 peratus.
N-ONE dijual di Jepun pada harga 1,599,400 yen (RM62,316) sehingga 1,999,800 yen (RM77,917).
Apa yang menarik sebenarnya tentang N-ONE?
Huruf N pada N-ONE merujuk kepada legasi Honda iaitu model klasik N360 era 60-an dan 70-an.
N-ONE pertama kali ditawarkan di Jepun pada November 2012 dan membawa pengaruh reka bentuk N360 dengan gayaan berkotak, lampu depan bulat dan lampu belakang menegak.
Dari segi spesifikasi, N-ONE baharu dilengkapi teknologi canggih Honda SENSING dan mampu mengesan penunggang basikal dan pejalan kaki pada waktu malam.
Berikut ialah teknologi bantuan pemanduan pada N-ONE baharu:
- Kawalan Suai Pandu (Adaptive Cruise Control) - Model CVT sahaja.
- Sistem Bantuan Laluan Susur (Lane Keeping Aid System)
- Collision Mitigation Brake System (CMBS)
- Makluman pergerakan mula kenderaan hadapan
- Pengecaman Isyarat Jalan Raya
- Kawalan tersalah tekan padel - Model CVT sahaja.
- Amaran Penukaran Susur
- Lampu puncak automatik
Berkenaan rangkaian kuasa, N-ONE ditawarkan dalam dua pilihan enjin iaitu 660cc DOHC aspirasi normal dan 660cc DOHC Turbo dengan pacuan depan dan 4WD.
Dari empat varian yang ditawarkan, N-ONE RS tampil istimewa dengan enjin turbo, pacuan depan dan transmisi manual enam kelajuan.
Selain itu, Honda juga menawarkan kit khas Honda Access untuk N-ONE RS bagi menyerlahkan lagi penampilan termasuk suspensi sport yang merendahkan lagi badan kereta.
Penulis: Muhammad Md Tajudin / Kredit foto: Honda