Honda kekal nombor satu jenama bukan nasional di Malaysia - sasar 95k jualan 2019

oleh Mohamad Hanif|
MITSUBISHI RAYA PROMO MREC Banner Campaign March 2024 - 01
MITSUBISHI RAYA PROMO MREC Banner Campaign March 2024 - 02

Honda Malaysia masih mencatatkan rekod penguasaan pasaran sebanyak 17.1% untuk tahun 2018, sekaligus mengekalkan momentum selaku jenama automotif nombor satu dalam segmen Bukan Nasional selama empat tahun berturut-turut.

Dari segi Jumlah Keseluruhan Industri (TIV), Honda Malaysia berjaya mengekalkan kedudukan nombor dua untuk tiga tahun berturut-turut.

Tahun 2018 menyaksikan Honda Malaysia berjaya menjual sebanyak 102,282 unit kenderaan, penurunan sebanyak 6.6% berbanding tahun 2017.

Kesemua model CKD iaitu Jazz, City, BR-V, HR-V, Civic, Accord dan CR-V merupakan peneraju di dalam segmen masing-masing, dengan Honda City menjadi penyumbang terbesar dengan penguasaan 32% daripada keseluruhan model Honda.


Honda Civic dan Honda CR-V juga menjadi peneraju di dalam segmen tersendiri, masing-masing mencatatkan jumlah 16% dan 13%.

Selain daripada itu, Honda Malaysia mencatatkan pertumbuhan sebanyak 11% dari segi pengambilan perkhidmatan selepas jualan, menjadikannya pengambilan paling tinggi dalam sejarah. 

Peningkatan tersebut disempurnakanlagi dengan rekod jualan alat ganti tulen Honda dengan peningkatan lonjakan sebanyak 25%. 

Bagi menghadapi tahun 2019, Honda Malaysia mengambil beberapa langkah strategi utama untuk mengekalkan posisi di pasaran seperti:
 

1. Tambah baik standard khidmat pelanggan

Dari segi aspek perkhidmatan, Honda Malaysia akan terus bekerja keras untuk menaik taraf khidmat pelanggan, terutama khidmat selepas jualan. 

2. Mengukuhkan rangkaian pengedar

Sehingga kini, Honda Malaysia mempunyai 120 buah pengedar termasuk 22 pusat badan dan cat, terdiri daripada 83 di Semenanjung Malaysia dan 15 di Sabah dan Sarawak. 

3. Pengenalan Model-model baharu

Honda bakal memperkenalkan model-model baharu yang dinaiktaraf, dan percaya ia dapat membantu mengekalkan kedudukan sebagai peneraju setiap segmen. 

Tahun 2019 dimulakan dengan pelancaran HR-V 1.8L RS baharu dan model SUV hibrid 1.5L Sport Hybrid i-DCD. 

Bulan berikutnya, Jazz Mugen Edisi Terhad dan BR-V Edisi Khas diperkenalan dengan 300 unit bagi setiap model. 


Melihatkan kepada prestasi tahun 2018, Honda Malaysia optimis bahawa hala tuju strategik perniagaan pada tahun lalu akan menjadi batu loncatan bagi mencapai sasaran 2019 seterusnya melangkaui ekspektasi pelanggan.

 

Berita Berkenaan

Berita Domestik
"Namun begitu kami yakin ia mampu dicapai berdasarkan rekod jualan yang baik bagi tahun lalu yang…
Berita Domestik
Pencapaian tersebut menjadikan Honda Malaysia kekal kedudukan nombor satu dalam negara untuk…
Berita Domestik
Sebagai varian yang paling tinggi dalam penawaran SUV CR-V generasi baharu, CR-V e:HEV RS…