Casis baharu untuk kenderaan elektrik bateri (BEV) itu mempunyai ketegaran torsi yang lebih baik hasil penggunaan keluli tegangan tinggi pada 47 peratus badan e:Ny1 (mengikut berat).
e:Ny1 mempunyai kembar di China iaitu e:NS1 (Dongfeng Honda) dan e:NP1 (GAC Honda) yang diperkenalkan pada Oktober 2021 dan mula ditawarkan pada April dan Mei 2022.
Walaupun rekaan luar nampak mirip HR-V, Honda memberikan identiti tersendiri untuk e:Ny1 sebagai contoh logo H dibuat dalam warna putih.
Tulisan Honda pada but juga dengan gaya berbeza dan dikhaskan untuk EV Honda. Selain itu, perbezaan paling ketara ialah pada gril, bampar depan dan belakang baharu.
Perubahan yang dibuat pada bahagian depan menonjolkan sisi garang dan rekaan keseluruhan menampakkan sebuah kereta yang moden.
Melihat ke bahagian dalam, Honda sekali lagi tidak menyalin terus HR-V dan menggunakan papan pemuka baharu.
Terpampang di tengah skrin sentuh besar saiz 15.1 inci dan sekeping skrin instrumen untuk pemandu.
Pakej elektrik e:Ny1 terdiri daripada tiga komponen yang disatukan iaitu unit kuasa pemanduan, motor elektrik dan kotak gear.
Dari segi kuasa, EV ini menghasilkan 150 kW dengan tork 310Nm dan direka untuk memberikan pecutan dan nyahpecutan lancar dan selesa.
Bateri litium-ion yang dibekalkan mampu menggerakkan e:Ny1 sehingga 412 kilometer (WLTP) dan boleh dicas dari 10 hingga 80 peratus dalam masa 45 minit (pengecas pantas DC).
Honda tidak memaklumkan ke mana lagi e:Ny1 akan dibawa dan jika ada yang berkenan mungkin boleh tunggu versi pemanduan kanan untuk United Kingdom.
Penulis: Muhammad Md Tajudin